Строителството на трети метродиаметър ще започне от бул. „Янко Сакъзов” до „Борово"

1,9 млрд. евро са отпуснати за транспорт и инфраструктура през 2014-2020г.

Строителството на трети метродиаметър от бул. „Ботевградско шосе” до кв. „Овча купел” ще започне от бул. „Янко Сакъзов” до ж.к. „Борово”. Това обяви пред журналисти служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова, която откри информационен ден за популяризиране на възможностите за финансиране на телекомуникационни проекти по Механизма за свързване на Европа.

Според Ангелкова тази най-сложна част от третата линия на метрото ще започне първа за изпълнение по оперативната програма. „Включили сме и частта от бул. „Черни връх” до Paradise mall”, добави министърът. „Предложените в първия работен вариант на програмата подадени проекти са на стойност около 4 милиарда евро.

Бюджетът, с който разполага Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г. е 1,9 милиарда евро с национално съфинансиране. Автомагистрала „Хемус” е изключително важна и сме я включили в ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура”. Предложили сме в част „Железопътна инфраструктура” довършването на направлението сръбско-турска граница и по-специално ЖП отсечките Елин Пелин-Ихтиман и Ихтиман-Септември, както и втора фаза на Пловдив-Бургас с обща индикативна стойност 1,3 милиарда евро”, обясни министър Ангелкова.

„Предложили сме довършването на лот 3 на автомагистрала „Струма” в 64-километровата отсечка, в която вторият подлот е тунел – 15,5 км. В момента текат тръжни процедури за избор на изпълнител и през пролетта на следващата година може да тръгне строителството. Работи се по подготовка на алтернативен вариант, който няма да спре работата по подготовката на тунела. Техническият проект за тунела ще бъде довършен до края на 2014 г. Строителството на тунела ще започне в средата на 2016 г. Предложили сме на ЕК когато се прави оценка за въздействие на околната среда по време на строителството на тунела в началото на следващата година, да се оцени и алтернативният вариант, по който в момента се работи. Така ще може ако има възможност, да спестим средства и да избегнем строителството на тунела. Това може да доведе до спестяване между 270 и 350 милиона евро”, поясни Николина Ангелкова. Тя подчерта, че не се спира работата по тунела.

Във връзка с автомагистрала „Хемус” от Ябланица до Плевен министърът посочи, че първите 65 км са с готов технически проект и в момента текат процедури за избор на изпълнител за строителството. „Строежът може да започне през пролетта на следващата година. Предложили сме цялата автомагистрала „Хемус” в програмата, но в частта от Велико Търново до Шумен ще се финансира със заем на Европейската инвестиционна банка. Започнали сме и подготовка на дългосрочна стратегия за съживяването и развитието на БДЖ”, каза още министър Николина Ангелкова.