Коларова:Има сериозни нарушения в училището на Ана-Мария

Предстоят проверки във всички останали училища за деца със специални нужди

Директорката в училището на малката Ана-Мария, която се оплака от сексуален тормоз, призна за част от нарушенията. Това заяви в сутрешния блок на Би Ти Ви служебната министърка на образованието Румяна Коларова по повод скандалния случай в 4-то помощно училище в столицата.

"Има нарушения, които от моя гледна точка са силни. Едно от тях е оставянето на персонала, който не е квалифициран, да наблюдава децата с аутизъм. Т.е. те са оставяни на хора без педагогическо образование. Но оставете на спокойствие да приключи процедурата, ние искаме да бъдем прецизни", посочи още Коларова.

"Първото нещо, което трябва да има, е проверка във всички останали училища, за да установим дали те имат готовност да се справят с аналогичен случай. Оказва се, че нямат готовност да реагират и нямат разписани правила за идентифициране на риска, за алармиране на институциите за закрила на детето прли подобни ситеации, коментира още тя. По думите й проблемите в образователната система са фундаментални, а временните решения, свързани с конкретни случаи, правят всички зависими.

„Принципните решения са такива, които правят хората независими от ситуацията и от директора. Това е решението, което търсим и което по принцип няма. Това решение може да бъде взето тогава, когато имаме адекватни документи. Няма приет Закон за училищно образование. Мислите ли, че може на парче да се решат фундаментални проблеми? Трябва да се опитам да убедя парламента, дори преди да бъде съставен нов кабинет, да приемат тези две стратегии за образованието“, категорична бе министър Коларова.

До две седмици трябва да отстраним това, което е констатирано и училищата трябва да разпишат това, което са констатирали, заяви Коларова.

Най-големият проблем на образованието е липсата на грамотност, посочи Коларова. Вторият голям проблем е този за професионалното обучение. В момента има над 900 центрове за обучение. Нито един от тези центрове не е проверен, посочи министърът и допълни, че на образованието не трябва да се гледа като на социална помощ.