Диагнозата КАТ

Диагностика на автомобила лично от пътната полиция

КАТ вече няма да спира безпричинно шофьорите за проверка. Спомняте ли си го това? Беше някъде преди година-две. Е, не стана! Пак, като те спрат без видима причина, на въпрос „Защо?" следва „Сега ще видим!". Голямото „гледане" обаче започна от вчера, пише "Всеки ден".

 Уж за да не бъдат спирани без причина водачите, вече действат така наречените акции. От понеделник се задейства операцията „Зима". Доскоро й викаха „Светлина". Но понеже карането на фарове вече - слава Богу! - важи целогодишно и е видима причина, за да бъде спрян някой, акцията е разширена. Казва се „Зима" и е видимо с цел да се спира без причина. По същата логика можем да очакваме и „Пролет", „Лято" и „Есен". Все пак дал Господ у нас за радост на КАТ четири сезона. 

 Операция „Зима" звучи грандиозно. Ще е на територията на цялата страна цял месец. Спирането ще е по „холандския" принцип. Полицаи отбиват поне дузина автомобили от пътя и след проверката на документите почва „тараш". С уреди на място се проверява регулирането на фаровете, изправността на чистачките, дори дали ти работи парното на колата.

 

Не само ще се гледа има ли автомобилът технически преглед, като се изиска „картончето" за такъв. Направо ще се правят от катаджиите технически прегледи насред шосето. Така излиза от заявката от ръководството на „Пътна полиция": „През този месец (ноември - б.а.) ще се извършват пълни технически проверки на превозните средства на пътя".

 Всъщност няма лошо всеки шофьор да е винаги готов за безопасно движение по пътищата - особено през зимата. Лошото обаче е, че акцията е пореден начин за отчитане на дейност от пътната полиция. Да се надяваме, че не е начин за вкарване в по-масова употреба на оня познатия въпрос: „И кво праим сега?"

 Както си се надяваме обаче, нещата си миришат точно на скалъпена, безсмислена работа. Да, добре ще е всички коли по пътищата да са и изправни. Но нали по закон точно техническият преглед в оторизиран сервиз доказва това. Или дори и КАТ не вярва, че не всичко е наред с тези прегледи. Че продължават бракми да минават „дистанционно" на преглед срещу някой лев отгоре, защото иначе ще се наложи да бъдат спрени от движение. Ако пък техническият проблем е възникнал след годишния преглед, задължение на шофьора е да го отстрани - сам, ако е майстор, или в сервиза.

 По закон си има и санкции. Но пък те са от вида „нищожни". За изловена техническа неизправност се плаща глоба има-няма 20 лв., нищо че може да не ти работят чистачките или реотаните на стъклата срещу лед, и така да си потенциално опасен.

 Същата е и работата със зимните гуми. Те са препоръчителни, а не задължителни. Глобата - пак нищожна, пристига след мерене на грайфера. Трябва да е минимум 2 мм, указват от КАТ, при положение че не само според много знаещите шофьори, а и според европейските стандарти при зимните е 4 мм. За капак нашенецът продължава да смята, че като си сложи на две от общо четирите колелета зимни гуми, се е уредил за снега. И най-често така „оборудван" за зимата, глобата му се разминава.

 Точно така ще мине и ще замине и тази грандиозна акция „Зима". С отчетени купища проверки и някой и друг акт за по 20 лв. А шофьорите още от първия ден на операцията вече си правят гаргара с нея.

 „Техническите прегледи" на КАТ на пътя щели да им спестят карането на колата на „диагностика". Дори и да откриели нещо полицаите, ще платят 20 лв. за техническа неизправност, но пък няма да плащат диагностицирането в сервиза - струващо поне двойна сума най-малко.

 По-големи зевзеци пък пуснаха майтапа, че след акция „Зима" сервизите ще фалират. И съветват КАТ освен преглед на шосето да въведат и отстраняване на повредата на място от техни специалисти. Пазарна икономика!

 Каламбурите обаче подсещат за съвсем сериозния въпрос. „Диагноза" ли е КАТ с поредната акция от типа масово мероприятие. С тази „диагностика" на пътя с очевиден резултат отчитане на дейност.