Лиляна Павлова: Парите за зимно почистване са изхарчени през лятото

Магистралите „Люлин“ и „Струма“ са в критично състояние, заяви регионалният министър

Парите за зимно почистване са изхарчени през лятото, уж за изрязване на храсти. Съответно сега пътищата не са подготвени, особено проходите в страната, заяви в предаването "Здравей, България” на нова телевизия министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова. Тя поясни, че само 10 милиона лева са похарчени за рязане на храсти. По думите на Павлова, ако тези пари бяха инвестирани в проходите и магистралите, щяхме да сме подготвени за зимата.

Регионалният министър показа карта на България, по която става ясно кои области са готови за зимния сезон и кои не. С червено са отбелязани тези, които не са готови. Това са София област, Перник, Плевен, Стара Загора и Смолян. В жълто са областите, които не са напълно готови, като Пловдив, Благоевград, Бургас, Варна, Хасково и др. В зелено са готовите за зимния сезон. Това са общините Видин, Монтана, Враца, Кърджали, Добрич, Велико Търново, Силистра и др.

Най-критично е състоянието на магистралите "Люлин" и "Струма". Там ситуацията е много притеснителна. От необходими 5000 тона сол, има едва 20 тона. При необходимост да има 70 тона химикали за обработване, има нула. От необходими 66 машини, имаме четири”, поясни още Павлова.

Въвеждаме ново правило, от което фирмите са леко притеснени, а именно шест часа преди започването на снеговалежа, на 200 критични точки на територията на цялата републиканска пътна мрежа да са разположени готови, запалени снегорините”, обясни регионалният министър.

Наследявам две неработещи министерства. Целият инвестиционен процес е блокиран – не можем да издаваме разрешения за строеж, трябва да върнем правомощията на общините, да променим 65 закона. Готова съм със законодателната инициатива и промяната на тези закони е готова, посочи още Павлова.

Относно строежа на магистрала "Хемус", тя обясни, че трябва да се осигури финансов ресурс за това, тъй като една много малка част от него ще може да бъде финансиран с пари от европейските фондове.

"Към днешна дата могат да се проведат процедури за строителство на едва 60 км от "Хемус”. Това е участъкът от Ябланица до разклона Плевен-Ловеч. Всичко останало трябва да бъде проектирано. За всички тези 300 км, които трябва да се построят, са нужни процедури по отчуждения. Ако не се промени законът, това може да отнеме 20 години. Нашата цел е до 2020 г. в голямата си част да реализираме този проект, започвайки строителство от следващата година на първите 60 км”, обясни министър Павлова.
Тя допълни, че фокусът на поетото от нея ведомство няма да е само върху магистралите: "Като цяло имаме широк спектър от дейности, по които ще работим”, допълни Лиляна Павлова.

На въпрос ще има ли толтакса за магистрала "Хемус”, тя коментира, че засега не се предвижда.

"Няма да е справедливо Северна България да има платен достъп, тъй като тази магистрала е жизненоважна за икономиката ни”, допълни министър Павлова.
 "Напред в годините предвиждаме да променим винетките и те станат електронни, да въведем GPS система за тировете, за да заплащат за изминато разстояние. Това е цялостна реформа в системата, която преди 2018 г. няма да се случи”, обясни регионалният министър.

"Относно магистрала "Струма" се предвижда изграждането на 13-километров тунел. Работи се за това да се направи детайлно проектиране, оценка на въздействието върху околната среда с цел да се опази уникалната природа в Кресненското дефиле. Възложили сме да има такова съчетание – чисто техническо решение, ако не е тунел, какво може да бъде, съчетано с мерки за опазване на околната среда и най-важното - моделът да е икономически изгоден”, поясни Лиляна Павлова.



Снимка на Деня

Щрихи от Плевен