Над 10 000 българи почиваха на лайнери през 2014 г.

Рекорден брой резервации има и за тази година

Круиз индустрията изпрати 2014 г. с над 10 000 пасажери от България, без тази цифра да включва децата до 18 години, настанени в една каюта с родителите си. Същевременно сънародниците ни вече направиха рекорден брой ранни резервации за круизи с дати на отплаване през 2015 г. Всъщност какво се крие зад пазарния успех на Пътешествията по вода? Как да си обясним нарастващата популярност на круизите спрямо останалите начини на изкарване на ваканция на сушата? Ето част от елементите с добавена стойност, които привличат пасажери за 2015 г.:

• Бордови кредити
• Децата пътуват безплатно, когато са в една каюта с родителите
• Преференциална цена за 3-ти/4-ти пасажер в каютата
• Цени „Две в Едно“
• Безплатни или с намалена цена брегови екскурзии
• Безплатни или с намалена цена пакети с напитки
• Безплатни или с намалена цена пакети за интернет достъп
• Без завишение на цената за соло пътуващи
• Безплатна „Такса обслужване“
• Безплатно настаняване в по-висок клас каюта
• Безплатни СПА процедури
• Безплатни вечери в специализирани ресторанти
• Безплатни ваучери за казино

Последните две години показаха, че круиз линиите предпочитат да привличат клиенти с по-голямо разнообразие от предлагни от тях елементи добавена стойност, вместо да се конкурират на база по-ниска изходна цена за самия круиз. Тази стратегия всъщност е и от полза за основния канал на резервации - круиз агенциите, които също нямат интерес да предлагат по-ниски цени и съответно да реализират по-малки комисионни. Колкото по-сложно е предлагането на оферти за круиз ваканции, токлова ролята на круиз експерт става ключова в разясняването на детайлите. Вече не е достатъчно просто в дадена круиз информационна система да се изберат дестинация и дати на плаване за да се сравнят генерираните цени. Например 480 евро за круиз при една круиз линия не биха могли да се сравнят с цена 560 евро при друга, докато в цената на втората са включени бордови кредит, безплатна вечеря в специализиран ресторант и безплатен пакет напитки.
Информираният клиент не сравнява две цени директно, а се интересува какво стои зад всяка от тях. В допълнение времето на направа на круиз резервацията, периода на плаване и дестинацията се явяват решаващи фактори в уравнението на предстоящия круиз. Офертите в последната минута имат смисъл за българските пасажери единствено ако порта на тръгване е в или близо до България и не са необходими полети.
Очакванията за 2015 г. като цяло са цените да се запазят на същите нива, но разликите да идват от елементите добавена стойност при различните оферти Пътешествия по вода.