Няма начин да няма начин

Първите трикове как се дава и взима подкуп на пътя, въпреки камерите и микрофоните, са факт

„Където е текло, пак ще тече". Може и не толкова пълноводно, но ще потече. А и „капка по капка вир става". Освен това, когато си пуснал вече прасето под масата, то със сигурност ще се качи и на масата. Всички тези стари народни лафове много пасват на новото положение с пътната полиция и подкупите, пише "Всеки ден".

Вече втори ден катаджиите са в ступор. Седят по пътищата на България и по населените места на тумби. Чакат да ги оборудват всички с камери и микрофони. Та да правят пътните проверки, без да правят корупция. Докато седят и чакат - бол свободно работно време, да измислят как да я карат с подкупите занапред. Да им намерят цаката и на камерите, и на микрофоните.

Не че няма нужда от тези технически средства, след като по света ги ползват успешно. У нас обаче има и една друга приказка: Няма начин да няма начин. И едната страна - даващата, за да се отърве от наказание и по-голямо парично набутване, и другата страна - взимащата, ще им скроят шапката и на камерите, и на микрофоните.

А и „шев и кройката" вече започна. Катаджии уж се шегували, че това е техника - поврежда се. Появи се из социалните мрежи и първата подробна инструкция как се дава подкуп, без камерите да могат да уловят банкнотките. 

Три камери и два безжични микрофона записват проверките на КАТ. Засега има 20 оборудвани с техниката патрулни коли „Опел Астра". След два месеца автомобилите с видеозаснемане ще са 120, в София ще са 15 от тях. Една такава патрулна кола с екипа си от пътни полицаи може да извършва проверка на пътя. Работата на полицията на терен може да бъде наблюдавана и онлайн от шефовете.

Две от камерите в колите са на предното и задното стъкло на патрулките и записват случващото се пред и зад полицейския автомобил. Третата е в купето и снима действията на униформените вътре в автомобила. За да се избегнат уж всякакви съмнения, разговорът между катаджиите и шофьора става пред микрофони. Джипиес пък дава координатите на автомобила за мястото, където се извършва проверката, датата и часа.

Всичко се записва на устройство, което се намира в багажника на колата. То е в метална кутия и е невъзможно данните да се манипулират. Те се източват след прибирането на патрула в полицейското управление само от служител, който има специална парола за достъп. Записите от проверките от цялата страна ще се съхраняват на специален сървър 30 дни.

На микрофоните на униформените има паник-бутон, с който може да се сигнализира в случай на опасност. Сигналът се предава до дежурните части в полицейските управления. Дотук добре! Оказва се обаче, че вече е разкрито място в колата, което камерите не го ловят.

Общо 20-те засега патрулки вече обикалят по пътищата от сутринта на 20 януари. Още по обяд, за има няма 4-5 часа, в същия ден по форумите в интернет вече се появиха спецове, които разкриват как става пробутването на рушвета.

Ето я новата схема! Имай си около теб в колата или в достъпен джоб пари за бърз достъп. В момента, в който видиш полицейската палка - спират те, на мига хвърляш ценните хартийки в ъгъла зад предното стъкло - там, където се лепи гражданската отговорност. Полицаят се надвесва през прозореца над теб, но камерата няма обхват в толкова широк радиус. Униформеният посяга уж да провери стикера и си прибира кинтите. Това са инструкциите, споделяни в социалните мрежи. Засега толкова, но със сигурност ще има и още.

Вече тече и шофьорски дебат могат ли новите три камери у катаджийския патрул да дават достатъчно ясна картина по тъмно. Ако не - нощното каране ще е напълно безконтролно. Още повече че и стационарните камери за скорост у нас „не виждат" на тъмно. А мобилните за превишена скорост правят нощна снимка само ако са оборудвани със светкавица. Може дори да се окаже, че ПТП-тата през нощта рязко скачат. Дори и тези, които признават, че по тъмно са лоши шофьори, ще се юрнат през нощта на пътя само и само да нямат среща с КАТ.

А и нека да си го признаем отсега. У нас камерите ще си останат едно голямо, но скъпо нищо, ако няма големи и скъпи наказания. И за шофьорите, даващи подкуп, и за полицаите, които го приемат, че си го и просят. 

Какво например стана с оня полицай, когото снимаха с рушвета и точно от когото тръгна въвеждането сега на новите „кинаджийски" мерки. А иначе Наказателният кодекс предвижда до три години затвор за всеки, който използва служебното си положение, за да си набави облага.

Сега ще чакаме да видим уволнени катаджии, което да докаже „камера работи!" Може пък, ако се окаже, че пътните полицаи толкова са се стреснали от заснемането им, да настане краят на подкупите. Тогава обаче внезапно ще спре драпането на всякакъв вид полицаи да попаднат точно в КАТ - чрез вътрешни подкупи даже. Спре ли напливът, значи камерите са подействали. Ако ли пък не - ще се появят нови и нови трикове за мушкане на рушвет и под зоркото око на камерите.