Започва ремонтът на естакадата в Шабла

Мисия Добрич

05-04-2015, 11:44

Снимка:

http://wikimapia.org/

Автор:

DobrichUtre.bg

Всичко от Автора

Още по Темата:

Започва строителството на естакадата в Шабла

С пропадането й България загуби около 300 квадратни мили от изключителната ни икономическа зона в Черно море

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски ще даде утре старт на възстановяването на естакадата в Шабла. Съоръжението в момента е неизползваемо, поради изключително лошото му състояние.

Проектът се изпълнява от ДП "Пристанищна инфраструктура" и е на обща стойност 7 620 000 лв. с ДДС. Ремонтът трябва да приключи до януари 2016 г.

Съоръжението е изцяло държавна собственост и играе важна роля при определяне на акваторията на страната ни.

Естакадата при нос Шабла е дълга повече от километър и е пусната в експлоатация през 1969 г, припомня "Труд". Съоръжението е трябвало да подпомага търсенето и добива на нефт и газ в Тюленовското находище, но след проучванията е станало ясно, че е неефективно и тази дейност е преустановена. Малко по-късно става база на специализирани институти за проучване на морето, но за кратко.

През последните 30 години естакадата се използва предимно за разходки и риболов. От 2009 г. насам обаче съоръжението започна интензивно да се руши и в момента състоянието му е изключително лошо. Конструкцията е с ръждясали и напълно изгнили метални части, скъсани елементи. След 123-тия метър естакадата е прекъсната и конструкцията е потънала в морето.

"Изключителната икономическа зона се мери от най-източната точка в морето, но свързана с брега. А сега тази естакада е прекъсната - паднала е част от нея и източната точка се оказва с 30-ина метра по-близо до брега. Това има сериозни последици за България. Сега Черно море е разделено на 6 части, макар че след събитията в Крим вече ще има и ново разпределение. С Турция нямаме проблеми, там по точки границата е определена, стиснали сме си ръцете, но с Румъния - не. Румънците правят съоръжения - молове, за разбиване на вълните навътре в морето и мерят своята икономическа зона от там. Затова тези няколко метра тук до брега на 150 мили навътре в морето стават стотици квадратни мили, изгубени от нашата зона.

И така сега има един спорен триъгълник с Румъния. А румънците са много добри в експлоатацията на газови находища в морето, знаят къде има нефт и затова имаме спор с тях. Откъснали са се едва 30 метра от естакадата, но губим 200-300 квадратни мили. Има отделени пари за този ремонт, но той не е направен. Свободата на корабоплаването е гарантирана, но експлоатацията на подводните богатства - рибни култури, суровини, зависи именно от икономическите зони на съответните държави". Това обясни преди време в интервю за varnautre.bg депутатът Пламен Манушев.