Софиянци готвят протест заради промените за платеното паркиране

Узаконява се потъването в нечий джоб на парите от платените зони, според сдружението "Софийски обществен комитет"

Ако измененията в Закона за движението по пътищата бъдат приети на второ четене, ще се узакони пренасочването на средствата от платеното паркиране в населените места към търговски дружества. Така напълно законно събираните средства няма да служат за обезпечаване на организацията на движението.

С опасната промяна и ще се даде възможност на общинските съвети да определят с наредби правила за придвижването в градовете.

Това заявяват в публична позиция от гражданско сдружение "Софийски обществен комитет", откъдето предупреждават и че софиянци готвят протести.

С позицията си гражданите визират приетите на първо четене изменения на Закона за движението по пътищата, предложени от Вили Лилков - ДСБ (РБ), Станислав Иванов и 9 депутати от ГЕРБ. Предстои законопроектът да бъде гласуван в парламента на второ четене.

От Софийски обществен комитет припомнят, че и досега в София абсолютно незаконно общинският съвет си е присвоил властта да въвежда зони за платено паркиране. Освен това общинският съвет дава "правото" средствата от дейността да бъдат събирани и харчени непрозрачно от едно търговско дружество, вместо, както е постановил законодателят, тези средства да постъпват в общинския бюджет.

До момента законът предвижда организирането на движението в населените места, в частност паркирането, да се осъществява единствено чрез Генерален план за организация на движението (ГПОД). Той се създава под контрола на експерти от общинската администрация (ОЕСУТ) и представители на МВР, ОПУ, НС ПАБ и ХЕИ, а общинските съвети имаха право да определят само размера на таксата за платено паркиране, ако се предвиждат такива режими.

Според Софийски обществен комитет измененията са опасни и неприемливи, защото дават зелена светлина на политически органи да се занимават с експертни административни дейности, целят превръщането на тези дейности в стопански.

"Най-лошото е, че с промените се осигурява възможност на скандалното търговско дружество "Център за градска мобилност" ЕАД да продължи да се разпорежда с публичната общинска собственост против интересите на софиянци и гостите на града.

Или ако законът в този му вид бъде приет, ще се запази абсурда гражданите да плащат на фирми за поддържане на обществения ред, който принципно е бил гарантиран от държавата до момента", посочват от организацията.