Правят нови паркинги покрай метрото

Трите нови съоръжения ще бъдат за 1200 автомобила

Столичната община ще изгради три надземни паркинга за 1200 коли общо покрай строителството на новите отсечки на метрото. В момента подземната железница разполага с три, които са подземни и са за 2070 автомобила. Те се намират при станциите „Джеймс Баучер", „Ломско шосе" и „Цариградско шосе".

Първи ще стане готов паркингът над новата метростанция „Бизнес парк" в „Младост 4", която ще бъде официално открита на 8 май. Той ще е на два етажа и с капацитет за 150 автомобила. Съоръжението ще бъде пуснато в експлоатация в края на май, съобщи пред в. „Преса" шефът на „Метрополитен" Стоян Братоев.

Другите ще бъдат разположени в двата края на третия лъч на метрото, който ще свързва кварталите „Васил Левски" и „Овча купел" и ще минава през центъра. Единият ще бъде на „Ботевградско шосе , при последната спирка на третата линия в източна посока, която ще е разположена непосредствено до колелото на трамвая и ще побира 600 коли. Другият ще бъде в „Овча купел" при станцията, която ще е под Околовръстното шосе и ще бъде за 450 автомобила. Там ще бъде построена и малка жп гара, каквато вече бе изградена до новата станция „Искърско шосе". Така метрото ще стигне и до Перник, защото гарата ще е по линията София-Перник.

„Проучили сме вече местата, където ще бъдат построени двата паркинга - това са общински терени. Още не е уточнено дали ще бъдат на един, или на два етажа", каза Братоев. Тепърва предстои да се уточняват и цените за ползването им. В момента трите буферни паркинга на метрото изцяло са безплатни за притежателите на месечни или годишни карти без преференции за цялата градска мрежа. Те са безплатни, но само първите два часа и за тези, които ползват подземната железница, а след това им се начисляват по 50 стотинки на час.

Всички останали плащат по левче на час. Двете нови съоръжения ще започнат да функционират, когато стане готов изцяло третият метродиаметър през 2021 г. Според шефа на „Метрополитен" очакваното строителство на централния участък - театър „Зад канала" до „Красно село", ще започне преди Коледа. В момента текат тръжните процедури за избор на строителите на 7-километровото трасе, което е разделено на четири лота. Кои ще са победителите, ще стане ясно през юни. След това има срокове за обжалване и в началото на септември се очаква да бъдат подписани договорите, след което изпълнителите ще имат два-три месеца за подготовка. Плановете са централният участък на третия лъч да бъде пуснат в експлоатация в началото на 2019 г. Изграждането му ще струва 401 млн. евро, а целият лъч - 620 млн. евро.