Масово надплащане на парното в столицата

Над 1277 сгради трябва да получат обратно над 500 лева

42% от сградите в София са платили през миналия отоплителен сезон по-големи сметки за парно, отколкото е трябвало. Едва 23% имат да плащат допълнително, а 32% са платили толкова, колкото е трябвало. Това съобщиха от най-голямата фирма за топлинно счетоводство у нас „Техем“. 

Компанията е изследвала 4844 сгради от общо 6834, които обслужва в столицата. Дружеството държи близо половината от пазара на топлинно счетоводство у нас. Останалите компании в бранша още не са готови с изчисленията си, но предварителните им данни са подобни, съобщава „Труд”.

Според данните на „Техем“ над 1277 сгради трябва да получат обратно над 500 лева, а 581 - между 250 и 500 лева. Сумите трябва да се разпределят между абонатите в съответните блокове.

От пресцентъра на „Топлофикация София“ казаха, че не разполагат с данни колко сгради са надчетени и в колко са подценени показанията, а обясниха само, че данните са на база потреблението от миналата година и затова е нормално да има разминаване.

Преди две седмици от Асоциацията на топлофикациите в България предупредиха клиентите си да очакват шокови изравнителни сметки заради новата наредба, която действа от миналата есен. Нормативният акт е в сила от октомври 2014 г. и според него месечните сметки за парно се правят по нов начин.

Дотогава топлинните счетоводители отчитаха точно колко енергия влиза в сградите и я разпределяха между апартаментите на прогнозна база. Сега те използват прогнозна база и за енергията за сградите - изразходваните количества от предишния отоплителен сезон се коригират с топлинен коефициент.

Отделно се очаква и изкривяване при разпределението на сметките между апартаментите в самите сгради.

От „Техем“ не можаха да дадат информация дали общата сметка за парно и топла вода през тази година е по-висока от миналогодишната, но предупредиха, че отполителният сезон е бил по-дълъг и по-студен.

Клиентите на топлинните счетоводители вече масово предпочитат дистанционния отчет, показват данните на фирмите. До 80% от клиентите им са предпочели именно този начин.

Повечето от хората обаче отказват да плащат всеки месец, защото им излиза по-скъпо, и дистанционният отчет се извършва само веднъж годишно. Към момента с неподменени стари уреди са около 15% от абонатите на топлофикациите.