Високите доходи идват с добрите условия за бизнес

Арх. Николов, в управленската си програма залагате на изграждане на добра бизнес среда в Пловдив. Кое е различното, което предлагате на пловдивчани ?

Малкият и среден бизнес е основният двигател на местната икономика и за да бъде печеливш са необходими добри условия за него. Той движи местната икономика, той създава нови работни места, а пловдивчани остават да работят и живеят в Пловдив. Аз съм архитект по професия, но съм и предприемач и мога да кажа, че познавам проблемите на, нашия, местния бизнес и имам решенията за тях. За разлика от другите кандидати, които сега правят срещи с различни представители на бизнеса, аз като член на Бизнес експертен съвет знам какви са проблемите на малките и средни фирми в Пловдив. Ние от БЕС обединяваме 40 компании, даващи работа на близо 4000 пловдивчани. Затова говорим за проблемите на бизнеса от първо лице.

Какви са проблемите тогава ?

Бизнесът иска да вижда партньор в лицето на общината. Той иска да има устойчивост в плановете, намеренията и проектите на местната власт, за да може да планират дейността си. Предвидимост, по-бърза и ефективна работа на администрацията - това ще направи всеки бизнес по-печеливш, ще осигури повече и по-добре платени работни места, т.е. пловдивчани ще работят и живеят тук – в един проспериращ град.

А по-конкретно ?

Икономическата криза сви пазара и основните обеми в бизнеса са обществените поръчки. По тази причина фирмите стават все по-зависими от местната и централна власт. А когато липсват прозрачност и ясни правила при провеждането на обществените поръчки, губи бизнесът, губят и хората. Губи и общината, защото сериозните играчи предпочитат да не участват в състезание с предизвестен победител.

Бизнесът иска да има предвидим партньор в лицето на общината. Това не се постига с честа промяна на нормативната база, която в повечето случи засяга нови или повишаване на стари такси и данъци. Бизнесът калкулира своите разходи и очаквани приходи и на база на задълженията си към общинската хазна и когато липсва предвидимост, в най-добрия случай бизнесът не се развива.

Общината се стреми да напълни общинската хазна, но това не бива да е за сметка на бизнеса. Липсата на справедливо определяне на различните такси, се отразява съразмерно в разходите на всеки един бизнес, което води до свиване на обемите, а от там и на заетостта и доходите на пловдивчани.

Неефективността, липсата на динамиката и мудността на администрацията е друг проблем, чието решение не търпи отлагане.

Какви са вашите решения за излизане от този омагьосан кръг ?

За постигане на по-голяма прозрачност при обществените поръчки/търгове е необходимо създаване на публични регистри, които обхващат целия процес от заданието до изпълнението на гаранционните срокове. На следващо място с помощта на браншовите организации да се изработят ясни критериите за самите обществените поръчки.

Общината като партньор трябва да изработи ясна методика за определяне на справедливи такси. Справедливост ще рече размерът на таксата или данъка да бъдат съобразени с актуалните условия на бизнес средата в града. Браншовите организации са тези, които имат реалната представа как една или друга промяна в таксите ще се отрази на бизнеса. Необходимо е включването на представители на браншовите организации още на етап постоянни комисии в Общинския съвет, където е дебатът по същество за промени в нормативната база.

Общината се стреми да напълни общинската хазна, но това не бива да е за сметка на бизнеса. Такса смет се явява един от основните разходи на бизнеса. Сега тя се определя от данъчната оценка на имота, а не на база реално произведеното количество отпадък. Разходите на бизнеса във връзка с такса битови отпадъци ще се намали до три пъти, ако бъде променена методиката за нейното изчисляване. По наша инициатива през този мандат бе постигнато намаление в нейния размер и в момента тя е 5,3 промила за бизнеса.

По отношение на данък сгради трябва да бъде разработена нова методика за определяна на данъчната оценка на имотите. Промяна в размера на данъка за прехвърляне на имоти, който в момента е на максималния разрешения от закона размер – 2,5 %, също е необходима.

Липса на динамика и мудността на администрацията може да бъде решена чрез реално действаща електронна община. Тя ще намали разходите на гражданите и фирмите за административно обслужване. Ще съкрати времето за обработка на документацията.