Премиера на оперетата „Парижки живот” от Офенбах

Стара Загора Лайф

26-10-2016, 13:59

Автор:

starazagorautre.bg

Всичко от Автора

Още по Темата:

Старозагорската опера представя най-новата си премиера "Парижки живот"

На сцената на Старозагорската опера

Оперетата „ПАРИЖКИ ЖИВОТ“ ОТ ЖАК ОФЕНБАХ е най-новата премиера на Държавна опера-Стара Загора, която ще се състои на 28 октомври /петък/ от 19.00 часа на сцената на Операта. Режисьор на постановката е проф.Румен Нейков, диригент Димитър Косев, сценограф Иван Токаджиев, художник на костюмите Антония Петрова. Участват солистите Милко Михайлов, Николай Моцов, Ивайло Йовчев, Иван Кабамитов, Мария Ганчева, Пролет Пенчева, Яница Нешева,  Елена Петрова–гост, Евгений Арабаджиев, Христо Сарафов –гост, Нели Нечева, Любомир Петков, Ивайло Йовчев, Емилия Джурова, Камелия Стойчева, Кунка Дачева, Мария Колева, Лиляна Ходжева, Кремена Райчева, Теодор Петков, Евген Сурмиевич, Нина Димитрова, Христо Иванов, Никола Марулев, Игнат Желев, Иван Колев,Маргарита Йовчева, Илиян Филипов, Петър Янкулов, Тенко Джелепов, Илиян Вичев, хор, балет и оркестър на Държавна опера-Стара Загора.

 Премиерата на оперетата на Офенбах „Парижки живот“ се е състояла в парижкия театър „Пале Роял" на 31 октомври 1866 г. На сцената на Държавна опера-Стара Загора творбата  ще оживее за първи път 150 години по-късно. Либретото е на тандема Анри Меяк и Луи Халеви, преработката е на Исидор Щок и Ян.Сашин с превод на български от Димитър Симидов.

 С премиерата на оперетата „Парижки живот“ Държавна опера-Стара Загора отбелязва своеобразен троен юбилей на проф.Румен Нейков - 70 години от рождението на режисьора, 40 години - творческа дейност и 25-та постановка като режисьор на сцената на Операта в Стара Загора.

 Творческият екип - за старозагорската премиера на оперетата „Парижки живот“

 Проф.д-р Румен Нейков - режисьор

„Тази оперета неслучайно не е играна 55 години в България от своята премиера в Музикалния театър в София с най-елитните солисти тогава. Тя е сложна като конструкция, като сцени, като развитие на действието, а не че е един Офенбах, който не се е харесал. Действието се развива преди 150 години, по време на Световното изложение в Париж през 1867 г. Оперетата е поръчана да бъде написана в чест на това изложение и е създадена година по-рано – от известен вече Маестро и прекрасни либретисти.

„Парижки живот“ е моята четвърта работа по Офенбах – поставял съм неговите „Хубавата Елена“, „Орфей в ада“ и „Хофманови разкази“. Бях дълги години член на Европейска музикално-театрална академия във Виена, Австрия. На един от първите им конгреси темата бе „Оперетата, невероятното изкуство“  моята лекция бе именно за оперетите на Офенбах и се прие много добре. С което искам да кажа, че темата за Офенбах ми е много близка.

Радвам се, че ръководството на Държавна опера-Стара Загора прие с готовност моята идея за поставянето на „Парижки живот“. Работя от края на миналия сезон с артистите на Операта и с прекрасни колеги като сценографа Иван Токаджиев, художника на костюмите Антония Попова, младия диригент Димитър Косев, който много добре се справя със стилистиката.

Надявам се да увлечем зрителите в тази магия на Офенбах – всичко да е леко, да се лее като шампанско. Наистина изглежда сякаш лесно, но интерпретаторски не е. Убеден съм, че представлението ще е едно огромно удоволствие за публиката. Аз не обичам да осъвременявам спектаклите, в смисъл чак толкова да ги приспособявам към времето, не обичам карикатурите на сцената /да правя карикатурни герои/. А съкровено ми се иска и смятам, че го постигаме на сцената да има истински, живи хора с техните вълнения, чувства, перипетии, любов, омраза, конкуренция“

 

Димитър Косев – диригент

Щом мога да си пея и след репетиция музиката да ми е цял ден в главата, значи ще ми стане любимо заглавие на мен и ще бъде със сигурност любимо и на много хора. Аз не харесвам оперите, които имат тъжен край. Обичам да има радост и веселие, действието да ме кара от пулта да гледам певече, какво става на сцената, отколкото да гледам оркестъра. Интересно е, че в музиката на една френска оперета – от френски автор и с действие, развиващо се в Париж, е много повече Щраус и неговия „Прилепът“. Това е интересно съчетание в един спектакъл, в който има красива музика, много красиви костюми. Зрителите ни ще бъдат не точно на оперета, а на един пищен концерт с френска музика, в който дузина обикновени хора тип „пролетарии“ ще се превъплътят в хора от високите етажи на обществото и политиката. И това е малко или много огледален образ на днешното време. Офенбах със сигурност не е знаел, че оперетата му ще звучи толкова реалистично в 21 век. Така че освен да се забавляваме, ще се и замислим – кой какъв е в реалния свят и как може, променяйки се в друг, да излъже толкова много хора успешно. Оркестърът също, без да съм разрешил на оркестрантите, много се забавлява, докато изпълнява тази оперета и даже някои леко танцуват. За което пак се радвам.

Иван Токаджиев-сценограф

Това е фриволна, романтична и много комична история в един много голям град и то световен център на търсачите на щастие и късмет. Смятам, че основната сюжетна линия и прекрасната музика са едно умело съчетание, което ще достави удоволствие на старозагорската публика. Опитали сме се да направим един по-съвременен прочит, близък до нашето съвременно светоусещане и визия - дано сме успели. Най-големият съдник е там, на тъмното в салона. Ще пробваме, аз съм много любопитен, защото в самото начало на своята творческа кариера работихме с проф.Румен Нейков и сега ми е интересно при новата ни среща до каква степен тогавашната младежка амалгама се е запазила.

 

Антония Попова – художник на костюмите

„Парижки живот“ е един пир за сетивата. Костюмите са в ранния Бел Епок като историческа препратка – културен и всякакъв възход, който Франция и Париж изживяват в края на 19 век. Те допринасят за едно приповдигнато настроение, което и тогава е царяло и сега на сцената ще видят зрителите. Приповдигнато настроение, истинско щастие от живота, от всички блага на живота, щастие от всичко. Костюмите са пролетни, жизнерадостни, с много елегантна линия. Моите около 130 рисунки са сътворени в костюми от дантела, коприна, тафта, кадифе и са с много аксесоари и шапки. Благодарна съм на ръководството на Операта, че не направи компромис с количеството и качеството платове, които бяха нужни, така че ще видите една много красива и изискана постановка.

Проф.Румен Нейков

 С премиерата на оперетата „Парижки живот“ от Жак Офенбах проф.Румен Нейков отбелязва троен юбилей – на 15 ноември режисьорът ще навърши достолепните 70 години, 40 години творчески път в операта и оперетата, 25 постановка в Стара Загора.

Румен Нейков завършва столичното Средно музикално училище, специалност цигулка. В продължение на две години е студент в Националната музикална академия, след което учи във Висшето музикално училище „Ханс Айслер“ в Берлин, Германия – първоначално цигулка, а в последствие завършва и оперна режисура. По време на следването си асистира на проф.Ерхард Фишер, Щатсопер Берлин и на проф.Хари Купфер в Дрезден и в Комише опера Берлин.

През 1976 г. е дебютът му като режисьор с операта „Гергана“ - постановка на Плевенската опера.

През периода 1976-1984 г. е режисьор в Старозагорската опера. От 1986 до 1994 г. е режисьор в Софийската опера. От 1994 до 1998 г. е режисьор и директор на Старозагорската опера.

От 1998 г. е редовен доцент по актьорско майсторство в НМА“Проф. Панчо Владигеров“, завежда катедра „Музикално сценични изкуства /1999-2008 г./, доктор е на изкуствознанието /от 2002 г./. От 1992 до 2006 г. е член на Европейската академия за музикален театър със седалище Виена, Австрия. Участва в музикално-театрални симпозиуми по мениджмън в Германия и Австрия.

Досега има в творческата си биография 81 постановки на опери, оперети, мюзикъли, както и на театрализирани концерти във всички по-значими музикални центрове на България и Македония. Някои негови постановки са гостували в Малта, Гърция, Израел, Белгия, Германия, Швейцария, Франция и Испания.

Има награда на Съюза на българските композитори за постановъчния екип на „Янините девет братя“ от Любомир Пипков на Шестия национален преглед на оперните театри в Стара Загора, 1979 г.

Национална награда за режисура за постановката в Пловдивската опера на „Помощ, помощ, глоболинките“ от Джан-Карло Меноти .

Номинации „Музикант за годината“ – 1997 и 1998 г.

Номинации „Кристална лира“ – 1998, 1999, 2000 и 2002 г.

Златна лира от Съюз на българските музикални и танцови дейци – 2006 г.

Плакет за особени заслуги към Народната библиотека „Св.Св.Кирил и Методий“ – 2006

Златен кръст за заслуги към Република Австрия – 2014 г.

Автор е на повече от 170 публикации у нас, в Германия, Австрия и Белгия

Автор на книгите:“Хари Купфер поставя Лир на Ариберт Райман“, София 1986 г., „Режисурата в ансамбловия оперен театър“, Стара Загора 1995 г., „Между вчера и утре“, София 1998 г., „Музикалният театър на Курт Вайл“ – книга 1 , София 2000 и книга 2, София 2002 г., „Три десетилетия по българските музикални сцени“, София 2007 г.

Автор на либретото и музиката на мюзикъла „Винету“ по Карл Май с концертна премиера на 30 март 2001 в НМА“Проф.Панчо Владигеров“

В Стара Загора има 25 постановки на сцената на Операта, между които „Янините девет братя“, „Отело“, „Набуко“, „Хофманови разкази“ и др., 352 спектакли и концерти, гастроли и др. Постановката му на операта „Отело“ от Верди е гостувала на сцената на НДК, с „Дон Жуан“ от Моцарт Старозагорската опера е гостувала в Брегенц, Австрия, а оркестърът на Операта се е изявявал във Франкфурт на Майн.