Избрани Новини
Копанов и Зайков искат пак да прекосяват Атлантика
02-11-2016, 16:51
Автор:Светлина Еленова
Още по Темата:Прекосяването на Северния Атлантик е най-трудната и най-стара презокеанска ветроходна регата за непрофесионалисти
Михаил Копанов и Диан Зайков искат да се впуснат в ново приключение. То е пак прекосяване на Атлантическия океан, но по северния маршрут от Британия до САЩ, по който е тръгнал и "Титаник" през 1912 година.
Пътешествието е опасно, а също така скъпо. Собственикът на яхтата "Фурия" Румен Котов вече се съгласи да я предостави безвъзмездно за участие. Въпреки че няма да участва в плаването, той заплаща от джоба си пристанищните такси. Мишо и Диан входираха искане към местния парламент на Бургас за финансова подкрепа в размер на 10 000 лева, с които да се закупят нови платна, а старите от миналогодишната презатлантическа регата ще останат за резерва. Общинските съветници трябва да решат дали да ги подкрепят при формирането на бюджета за спорт през следващата 2017 година. Дори при одобряването на исканата сума, двамата ветроходци имат нужда от още средства, които се опитват да набавят чрез приятели и спонсорство.
Прекосяването на Северния Атлантик е най-трудната и най-стара презокеанска ветроходна регата за непрофесионалисти, известна като OSTAR, а във формата за двучленни екипажи - Twostar. Провежда се веднъж на 4 години, по подобие на олимпийските игри. Следващото й издание стартира на 29 май 2017 г. от Плимут, Англия, и финишира в Нюпорт, Роуд Айлънд, САЩ.
Маршрутът минава през зоната на айсбергите. Разстоянието за преминаване е около 3000 морски мили, с курс на плаване от изток на запад - срещу преобладаващите ветрове, при минусови температури, в тежките условия на Северноатлантическия океан. Състезанието се провежда от 1960-та на всеки четири години като регата за самотни мореплаватели, но от 1984 г. има възможност да участват и двучленни екипажи /Twostar/.
Сред участниците в миналите издания са такива известни имена, като самия основател Блонди Хаслър, Франсис Чичестър, Ерик Табарли, в по-ново време Люк Пейрон, Мишел Десьойокс, Майк Голдинг, Томас Ковил, Венсан Риу, Андреа Мура.
Българските участия в тази регата са от по-далечното минало: Остар 76 г. - кап. Георги Георгиев с яхта Кор Кароли, Остар 80 г. - Николай Джамбазов с яхта Тангра, Остар 84 г. - д-р Васил Куртев с яхта Норд, Тюстар 86 г. - Светозар Тенев и Васил Попов с яхта Булкон Стар - единствената досега българска победа в международната регата Тюстар /клас от 10.67 до 12.9 метра/, Тюстар 90 г. - Светлозар Тенев и Хенрих Кокончев с яхта Булкон Стар.
Мишо и Диан вече са записани като участници в Twostar 2017 (доказателството се съдържа тук - http://rwyc.org/ostar/competitors/). В началото на октомври те извършиха изискуемото квалификационно плаване с яхта "Фурия" от минимум 500 морски мили без прекъсване от Ла Коруня, Испания, до Плимут, Англия, през пословичния с лошите климатични условия Бискайски залив.
"Ние сме готови да рискуваме, за да представим достойно бургаската и българската школа в поредното издание на Twostar, ако ни помогнете с покриването на част от разходите. Вяра и самочувствие, че ще завършим успешно и с гордо вдигнати глави, ни дава успехът от миналогодишното участие в 30-то издание на Аtlantic rally for cruisers. Твърдо вярваме, че е време да се възродят българските състезателни участия в презокеанските регати и успехите от 80-те години на миналия век. Считаме, че българските ветроходци бургазлии, членове на Яхт Клуб "Порт Бургас", заслужават почетно място в такава престижна презокеанска ветроходна регата. Както винаги досега, ние ще дадем всичко от себе си за победа." - с тези думи двамата бургаски ветроходци се обръщат към общинските съветници и разчитат на тяхната подкрепа.
Михаил Копанов и Диан Зайков са сред съвременните най-успешни ветроходци не само на Бургас, но и на страната. Миналата година съпреживяхме чрез електронния им дневник тяхното изключително успешно участие в Аtlantic rally for cruisers - ветроходно рали за прекосяване на Атлантическия океан по южния маршрут /от Испания в Европа до Карибите в Южна Америка/. Тогава те спечелиха първо място в клас "G", като изминаха разстоянието за 15 дни и 12 часа. В екипаж от трима, заедно с Румен Котов, те се наредиха шести в общото класиране на около 200 плавателни съда /включително катамарани/ във всички класове.
Топ Новини