143 деца мигранти учат в български училища

Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Николай Денков

143 деца мигранти учат в български училища. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Николай Денков по време на международна конференция на тема „Пътят на мигрантите – проблеми и решения в интегрирането им чрез образователни системи“. От записаните в началото на учебната година 119 ученици в училищата 113 са завършили успешно първия срок. 24 деца са записани в детски градини.

Децата, търсещи или получили международна закрила, имат нужда от образование и професия, но също така и от човечност и съпричастност. А за нас като общество интеграцията им е най-сигурна защита срещу тяхната радикализация, посочи министър Денков.

Той съобщи, че Министерството на образованието и науката е изготвило две много важни наредби, които гарантират безплатно образование и обучение в държавните и в общинските детски градини и училища. Те позволяват децата, които не разполагат с документ за завършен образователен етап, да валидират компетентности за завършен период от училищното обучение или за завършен клас или етап от основната степен на образование, както и за клас от първи гимназиален етап или цял първи гимназиален етап. Съществуващите все още проблеми при преценката в кой клас да бъдат записани децата ще бъдат отстранени с нова Наредба за условията и реда за приемане и обучение на лицата, търсещи или получили международна закрила, която е в процес на разработване.

Както на всички деца в нашата страна, чийто майчин език не е българският, така и на децата мигранти се осигурява допълнително обучение по български език, за да могат успешно да продължат образованието си и да се адаптират, посочи министър Денков. Това е регламентирано в държавния образователен стандарт за усвояването на българския книжовен език и в стандарта за финансирането на институциите, който скоро ще е готов. По една от операциите на оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ - за образователна интеграция, също са предвидени допълнителни обучения по български език и занимания за учениците от етническите малцинства и търсещите закрила. Децата са включени и в проекта „Твоят час“ за извънкласни дейности, където получават допълнителна подкрепа. За да се облекчи работата на учителите, през 2016 г. са проведени специални обучения за работа с търсещи международна закрила деца, съвместно с Върховния комисариат на бежанците към ООН и по националната програма „Развитие на педагогическите специалисти“. През април 2017 г. ще има и обучение на учители за преподаване на българския език като чужд.

Учениците мигранти полагат усилия, чувстват се добре сред съучениците си в България. Всяка допълнителна подкрепа им е полезна, каза министърът. Той посочи училищата „Васил Левски“ и „Филип Станиславов“ в София, както и в харманлийското село Иваново като успешен пример за интеграция на децата. Според проф. Денков грозни протести като този в Широка лъка срещу приемането на двама младежи от Афганистан поставят важна задача не само пред образователната система, а пред цялото ни общество – децата да бъдат възпитавани в солидарност и споделяне на ценности, в уважение към различния и страдащия.

Не трябва да спираме да търсим работещи механизми заедно – държавни институции, синдикати, неправителствени организации, местна общност. Не на последно място очакваме подкрепа и от медиите, от които в голяма степен зависи да популяризират добрите примери и да осъждат необоснованата агресия към жертвите на войната, посочи министър Денков.