Избрани Новини
К. Вълчев: Няма да скъсяваме лятната ваканция на учениците
02-08-2017, 11:28
Снимка:bnt.bg/кадър
Автор:Дани Стоянов
Още по Темата:Т. Михайлова: Проектът за по-къса лятна ваканция още се обсъжда
На 27 юли МОН предложи проект на график за учебното време и за ваканциите през учебната 2017-2018 г.
МОН няма да удължава учебната година през юли и да скъсява лятната ваканция на учениците. Това каза на пресконференция министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, предаде Агенция „Фокус”.
Според МОН почивката на българските ученици през летния сезон трябва да се уеднакви с тази на връстниците им от другите страни от Европейския съюз. Предложението беше учебната година да бъде със седмица по-дълга за децата от 1 до 11 клас. Учениците от 1 до 4 клас да приключат следващата година на 7 юни, а не както досега – на 30 май. За децата между 5 и 7 клас краят на учебната година да бъде на 22 юни, а между 8 и 11 клас - юли.
Графикът предвиждаше почивки за учениците в почти всеки месец. Ваканциите са традиционните – есенна, коледна, междусрочна и пролетна, но са малко по-дълги от ваканциите през миналата учебна година. В проекта беше посечено, че по-дълга есенна, по-дълга коледна и по-дълга пролетна ваканция ще ползват всички ученици от I до ХI клас. Според МОН така те ще бъдат задържани по-дълго в училище и ще приключат учебните си занятия с една седмица по-късно. Промяната не предвиждаше увеличаване броя на учебните им дни и часове, а е резултат от по-дългите почивки през годината.
Тогава от МОН уточниха, че създадената обществена нагласа за провеждане на държавните зрелостни изпити преди 24 май налага графикът на учебното време за учениците в ХII клас да е по-различен, като за тях ваканциите ще бъдат по-кратки от тези на останалите ученици, с изключение на междусрочната ваканция. За дванадесетокласниците тя трябваше да е по-дълга с един ден.
"Задължителната предучилищна възраст трябва да бъде разширена и за децата на 4 години", каза още министърът. Вълчев обясни, че тази промяна изисква законодателно решение, което министерството ще предложи през октомври. Предложенията ще касаят промени в частта за финансиране на предучилищното образование и делигираните бюджети.
„Влизането в сила на това решение може да стане през учебната 2018-2019 година”, подчерта Вълчев. По думите му, децата които са били в детска градина и след това се преминали през предучилищната подготовка по-лесно се задържат в системата.
Вълчев обясни, че децата, които не са обхвани в детска градини и чийто майчин език не е български най-често отпадат от училище. По думите му те имат проблеми в училището и отпадат в прогимназиалния етап.
Образователният министър уточни, че преди да постъпят в училище, те вече имат натрупан такъв дефицит и преподавателите трудно ги „избутват” до 5- 6 клас, след което отпадат. "Децата от семейства с родители с ниско образование, най-често на са необхванати от предучилищно образование", каза още той.
„Имаме политиката по отношение на привличането и обучението на студенти от Македония, която се провежда вече над 20 години. През последните две години разширяваме броя на местата във висшите училища за студенти от Македония, догодина също ще направим това и най-вероятно в един момент ще отпаднат и ограниченията.Приемът беше увеличен близо два и половина пъти. Това е заложено и в управленската програма на правителството - да отпаднат ограниченията на студенти от Македония“, обясни министърът.
Той каза още, че трябва да се подпомогне и достъпът на тези студенти, а не просто да се осигурят места. Затова има предложение за промяна на постановленията за стипендиите. „С него увеличаваме стипендиите на студентите, приети по ПМС 103 и ПМС 228 от 150 на 200 лева месечно. Голяма част от тези студенти са от семейства с относително нисък социален статус", каза Вълчев.
Топ Новини