Избрани Новини
Омбудсманът се застъпи за децата със специфични потребности
12-09-2017, 12:03
Снимка:ombudsman.bg
Автор:Мила Иванова
Още по Темата:Вълчев: Непосещаването на училище трябва да се счита за престъпление
Мая Манолова внесе в парламента промени срещу измами със земеделски земи
Общественият защитник реагира остро срещу изказването, че са „зверски опасни“
Омбудсманът Мая Манолова изпрати препоръка до министъра на образованието и науката Красимир Вълчев с настояване да бъдат предприети необходимите мерки за пресичане на езика на омразата, използван спрямо децата със специални образователни потребности и представянето им по дискриминационен начин.
Реакцията на омбудсмана е по повод дискриминационно отношение на варненската учителка Христина Шиндова, която определи децата със специални образователни потребности като „зверски опасни“.
Манолова е категорична, че такива изказвания са недопустими и несъвместими с ценностите на демократичното общество, тъй като засилват преобладаващите стереотипи и стигматизиращи нагласи.
„Подобни мнения, с които се етикетират децата със специални образователни потребности и се оспорва правото им на образование, са изключително опасни и обезпокоителни, още повече изказани от учител и подкрепени от други“, пише в препоръката си Манолова.
Омбудсманът посочва още, че този проблем трябва да бъде разглеждан приоритетно в контекста на правото на децата на приобщаващо образование, насочено не върху дефицитите, а върху развитието на възможностите им, независимо от тяхното увреждане, пол, възраст или раса.
Общественият защитник е категоричен, че компетентните институции трябва да създадат „подходяща и дружелюбна образователна среда“ за българските деца, която да не ги приобщава чисто формално, а да покаже, че цени и развива техните таланти и личности качества.
Според Мая Манолова е крайно наложително да се проведе обществена дискусия за обсъждане на конкретен план по наредбата за приобщаващото образование и набелязване на ясни мерки с измерими резултати, наблюдение и оценка на всички ресурси за инвестиране в него.
„Приобщаващото образование е кауза, за която трябва да работим всички, институции, граждански сектор, родители, учители, цялото ни общество. Обратното би означавало връщане към стари и отричани практики и дискриминация спрямо децата със специални образователен потребности“, пише още в препоръката на омбудсмана.
Топ Новини