Избрани Новини
МТИТС: Част от цистерните от Хитрино били без нужните регистрации
17-12-2017, 14:09
Снимка:МВР
Автор:Дани Стоянов
Още по Темата:Н. Нанков: В Хитрино държавата направи повече от разписаното като закони и морални правила
Машинистите са пътували с нередовен пътен лист и без печат за медицинска годност на локомотивната бригада
Комисията за разследване от спецзвеното за влакови произшествия към Министерството на транспорта е открила фрапиращи нередности около товарната композиция, която дерайлира преди близо година в Хитрино, предаде БНТ.
Независимият разследващ орган бил установил, че машинистите са пътували с нередовен пътен лист и без печат за медицинска годност на локомотивната бригада. В доклада се установява, че 13 вагона са били без налична регистрация във Виртуалния европейски регистър на возилата, твърди още Националната телевизия.
От спецзвеното за разследване на катастрофи намирели в кабината на първия локомотив два пътни листа.
„И в двата разписани едни и същи фактологични данни за един и същи влак, за едно и също време.“, каза д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта.
Пътният лист бил връчен в офиса на фирмата превозвач в гара Русе-север, след като на локомотивната бригада е проведен инструктаж и проверка с дрегер преди дежурството. Той трябва да има и печат от дежурния депомайстор, че машинистите са годни за работа. „Там им се предлага пътен лист без той да бъде регистриран, и без да има печат, който да гарантира, че тези машинисти са здрави и че могат да управляват локомотив.“, заявява д-р инж. Бойчо Скробански.
Пътният лист съдържа цялата важна информация, свързана с композицията – като например, имената на машинистите, времето на движение и тонажа. В доклада на комисията е записано, че липсата на заверка и печат на годност на пътния лист е цитирам „предпоставка за подмяната му с друг“.
„При тях пътния лист се завежда тогава, когато на тях им приключва повеската и те вече се приберат в основното депо и си предадат пътния лист и той тогава бива осчетоводен. Нещо, което в практиката и теорията е несъвместимо.“, твърди Скробански.
Разследващите били установили и друго нарушение. След направената справка в Европейския виртуален регистър за возилата се констатира, че има допуснати нередности в регистрацията на 13 цистерни към датата на инцидента. Те са румънска собственост и не фигурират в регистъра, а също така и няма вписано лице отговорно за поддръжката. 8 от тях са дерайлирали. Регистрацията е задължителна за всички страни членки на ЕС.
„Освен, че не фигурират във виртуалния регистър, което не им дава право да се движат и на румънската ж.п. инфраструктура, а какво остава и да пресичат граница. Тук се установи и една разлика в цифровите кодове“, твърди Скробански.
Оказало се, че серийният номер на 16 броя цистерни започва с 84. Това означава, че могат да се движат само във вътрешността на железопътната администрация, в която са регистрирани. д-р инж. Бойчо Скробански: „Което не позволява на този вагон да преминава през граница.Той може да оперира само на румънската инфраструктура. Дори румънския орган по безопасност явно не проявил достатъчно контрол.“
Разследващите са направили запитване до румънските власти относно цистерните, но без резултат. На 12 януари обаче вагоните вече били регистрирани в системата. В доклада се уточнява, че след проверка се установява, че цистерните са били технически изправни.
Топ Новини