Кметът на Стара Загора обяви война на мръсния въздух

Според кмета, законът не позволява да се облагат с по-големи данъци по-големите замърсители

Община Стара Загора упорито, не само продължава, но и разширява действията си за максимално намаляване на замърсителите на въздуха. Това стана ясно от проведената пресконференция на кмета Живко Тодоров на 14 февруари 2018 г.

„Излезе официална статистика, че Стара Загора е много по-чист град, отколкото други големи градове в страната, обяви градоначалникът. – Имаме проблеми, но се стремим да ги разрешаваме. На среща вчера сме обсъждали замърсителите и как можем да кандидатстваме по европейски проекти за поставяне на филтри. С градския транспорт е направено всичко възможно. Предстоящо е да бъдат закупени два газ-анализатора – мобилен и стационарен. За разлика от газ-анализаторите в столицата, нашите ще могат да тестват и дизелови автомобили, които са най-големите замърсители. Говорили сме с директора на полицията. Тези автомобили, автобуси и камиони, които не отговарят на нормите, ще бъдат спирани от движение. Всеки, който не отговаря на изискванията, ще престане да се движи с автомобила си. Да, тежка и трудна мярка, но хората с право искат да дишат чист въздух“.

 Според кмета, законът не позволява да се облагат с по-големи данъци по-големите замърсители. Напротив, по-големите замърсители са с по-ниски данъци, а новите автомобили – с по-високи. Това е законодателството, което общинската управа не може да промени. Но това могат и трябва да свършат депутатите.

Основно въздухът се замърсява от горенето на гуми. През последните месеци Общината е подала десетки сигнали към РИОСВ. „Аз лично съм сигнализирал за миризмата между магистралата и Стара Загора, за горене на гуми, което се ползва и в някои предприятия, горене на кабели, за да се извлече метала, битовото гориво, автомобилите и др. По всички тези замърсители трябва да се вземат мерки, съвместно с другите институции“, коментира г-н Тодоров. – Сред тях са автобусите от ТЕЦ-овете и от мините. Този въпрос е поставен и пред ръководствата им, защото автобусите, които превозват работниците са под всякаква критика. “Не е нормално днес, когато вече има стандарт за емисиите от двигателите с вътрешно горене Евро 6, по нашите улици да се движат и да замърсяват въздуха в града грохнали автобуси, които не покриват дори стандарта Евро 4. Поне той трябва да е задължителен при обществените поръчки за превози” – каза кметът.

Намеренията са още до края на годината да бъде изградена система от датчици, монтирани на стълбовете за улично осветление, чрез които в реално време да се следят данните за чистотата на въздуха. „Ако искаме да дишаме чист въздух и да си запазим природата, трябва да започне промяна у всеки от нас, т.е. промяна на културата ни. И това няма да е лесно, заяви Живко Тодоров. – Ще има съпротива, на която сме свидетели.

В Стара Загора разстоянията са малки, но хората са свикнали с автомобила си да отидат на две пресечки. Градският транспорт излиза много по-евтин. 1 лев е с тролей или автобус от единия до другия край на града. А от кв. “Железник“ до центъра на града, само докато завърти ключа, ще изхаби повече от 1 лев. Да не говорим за чакането по светофари, губенето на време, търсене на паркомясто и пр. Само че ползването на градски транспорт изисква да се промени културата на хората.

Сега във фейсбук ще напишат кметът луд ли е, защо няма паркоместа в центъра, защо няма безплатни паркинги и т.н. Не, аз не съм луд! Такава е картината, това е действителността. Трябва да се вземат възможните мерки за положителна промяна. Иначе центърът ще стане още по-замърсен, по-задръстен и по-грозен, ако продължаваме по същия начин да експлоатираме всичко“, категоричен е старозагорският градоначалник.