Здравко Чолич и Горан Брегович били агенти на югославската ДС?

С Брегович минало по-лесно, но на Здравко Чолич се наложило да му заложат капан

Най-големите музикални звезди на бивша Югославия и настоящи икони са били сътрудници на югославските тайните служби, твърди книгата „Кървавата ръка УДБА“, цитирана от EXPRES.mk. В изданието, което се продава в Белград и Загреб, по много точен, но неясно доколко достоверен начин се разказва за работата на мистериозната част от полицията на бивша Югославия, която е включвала работа с най-влиятелните хора в страната.

В книгата бившият заместник-държавен секретар на държавната сигурност Зиван Велислававлевич много подробно разказва за великите певци и как е вървяло сътрудничеството с Горан Брегович и Здравко Чолич.

„Естествено Горан Брегович беше първият, когото вербувахме. С него нямаше проблем, на него му харесваше и идеята за Югославия, и секса и наркотиците, така че веднага се съгласи да работим и чрез него да контролираме хора около него”, свидетелства Велислававлевич.

„С Брегович използвахме системата, с която се привличат престъпниците. Ние им позволяваме да крадат в чужбина и да се прибират в Югославия, а в замяна те периодично вършат някаква работа за вас. Това е, което беше позволено на Горан, беше да краде песни отвън и тук да бъдат издавани като негови. Но в тях трябваше да се пропагандира това, което ни трябваше на нас”, разказва още той.

Но ако с Брегович минало по-лесно, то Здравко Чолич не се поддал току така и се наложило да му заложат капан.

„Здравко Чолич беше изключително талантлив изпълнител, а не можехме да го вербуваме. Той нямаше нищо против нас, но не искаше на никой да да е длъжен. Когато обаче беше арестуван в Охрид за по онова време популярния обмен на чуждестранна валута, го посетихме в затвора и се съгласи за петнадесет минути.

Според Велислававлевич в отдела на държавна сигурност имало истинска истерия, когато станало известно, че Чолич е вербуван, но скоро след това се паникьосали, когато разбрали, че и за него ще трябват хитови песни. Тогава в службата било взето решение да се обере целият каймак от поп сцената на Югославия и всички да работят за Здравко Чолич.

“Направихме тайна среща в Скендрия една вечер. Шест югославски самолета докараха абсолютно всички топ композитори в Сараево. Там бяха Арсени Дидич, Джордже Новкович, Корнелие Ковач, Боян Адамич, Зика и Радован от Зана, Момчило Баягич, Злая Арсланагич от Цървена Ябука, Изток Турк, Ясенко Хура, Юра, Влада Дивлян, Зоран Лесандри и няколко други.

Настанихме ги в Скендрия напълно неподготвени за това, което ги очаква. После излязох на амвона (почувствах се като Тито) и им казах, че те са помолени да подготвят по една песен за албума за завръщането на Чолич на върха”, разказва Велислававлевич за една среща, чието съществуване никой друг не е потвърдил досега.

Екипът от композитори бил върнат по градовете им и били оставени да работят върху песните. Въпреки това в службата преценили, че ще бъде продължи дълго, а може да пропадне и затова като алтернативно решение се договорили целия албум тайно да го прави Брегович. Той направил албума безпроблемно, а Здравко Чолич се превърнал в огромна звезда, която насърчавала идеите за Югославия в песнте си.

Албумът „Због теб” от 1980 г. била добавена и песента „Друже Тито ми ти се кунемо”, която е символ на идеята на една вече несъществуваща нация.