Следвеликденските "разпродажби" - отново с масови нарушения

Животът

11-05-2021, 17:01

Снимка:

НАЗП

Автор:

plevenutre.bg

Всичко от Автора

През последната седмица хит при „намаленията“ са липсващи стари цени и период, в който ще се прилага отстъпката

Послания "Разпродажба", "Само сега", "Топ цена" върху червени етикети примамват потребителите за следпразнични покупки при съмнителни условия. Търговци масово опитват да пласират изостаналата продукция с некоректни съобщения за отстъпки. Това е установила проверка на Националната асоциация за защита на потребителите /НАЗП/ на състоянието на пазара този уикенд, след като по Великден също регистрира множество нарушения, когато граждани сигнализираха за нелоялни практики в търговската мрежа.

През последната седмица хит при „намаленията“ са липсващи стари цени и период, в който ще се прилага отстъпката. По закон всяко съобщение за намаление на цените задължително трябва да посочва срока, през който стоките и услугите се продават с намалени цени. Целта е потребителят да е наясно докога ще може да се възползва от условията на офертата и да не взима импулсивни решения.

Където пък е посочен период на намалението на Великденски лакомства (шоколадови зайци, яйца, пилета и пр.) и играчки, често той е с продължителност близо два месеца, което също е нарушение. Съгласно чл. 66 ал. 1 от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ съобщението за намаление не може да се прилага по-дълго от един месец. В тези примери търговците са направили опит да се „застраховат“, като са изписали думата „Разпродажба“, но това в случая не ги прави по-малко нарушители.

По закон периодът на една разпродажба може да продължи до шест месеца, но изрично са изброени случаите, в които търговецът има право да обяви такава. При пълна или частична разпродажба на стоковите наличности при продажба на търговския обект или при частично преустановяване на търговската дейност и то при условие, че това основание не е било използвано през последните три години, при извършване на преустройство и строителни работи в търговския обект със срок над 30 работни дни или при прехвърляне на предприятието или неговата ликвидация. Най-вероятно нито едно от тези обстоятелства не е налице, тъй като „разпродажбата“ не обхваща всички стоки в обекта и засяга такива, които редовно се предлагат там.

Проверките на НАЗП установиха и случаи, в които Великденски продукти като яйца и козунаци се предлагат на намалени цени, но етикът е поставен така, че старата цена изобщо не се вижда и потребителят не може да разбере какъв е размерът на отстъпката. Това му става известно евентуално на касата, но докато стигне до нея, може да е забравил, да не успее да прецени за краткото време или пък да изпита неудобство да откаже покупката, ако отстъпката не е толкова изгодна, колкото е очаквал.

Предлагането на „нов продукт“ на „промоция“ е друга нелоялна практика, която е направила впечатление на НАЗП при последните проверки. Въпросният търговец е възприел формулировката „промоция“ като равносилна на намаление (при него всички намалени стоки са обозначени по този начин). А съгласно ЗЗП всяко съобщение за намаление на цените трябва да съдържа старата цена, която търговецът е прилагал през определен период преди датата, от която влиза в сила намалението на цената. Тогава как продуктът хем е нов, хем вече е предлаган на редовна цена известно време преди да бъде намален? Или едното, или другото не е вярно. Тук обаче отново липсва контролният орган – Комисията за защита на потребителите, който да установи това, независимо, че през цялата седмица медиите активно обсъждаха установените от НАЗП нарушения по Великден и те продължават да се срещат, като към тях се прибавят и нови.