В автомобилизма да се научат, че закони се спазват

Спорт

21-01-2025, 10:25

Автор:

plevenutre.bg

Всичко от Автора

Румен Дунев получи лиценз от съпартиеца си Радостин Василев

Част от хората в българския автомобилизъм са поредните, които явно трябва да се научат, че в българския спорт е крайно време законите да се спазват. И че с лъжи, манипулации и интриги спорт не се прави.

В събота от тежък и изпълнен с обиди към бившия спортен министър Георги Глушков пост във фейсбук на председателя на Българска федерация по автомобилен спорт (БФАС) Румен Дунев стана ясно, че лицензът на представляваната от него организация е отнет. Видя се доста груб тон срещу най-успешния спортен министър от 2021 г. насам. Защото Глушков показа, че поставя закона над всичко и не се влияе от натиск и интереси. Колкото и да им е неприятно на някои, свикнали да решават проблемите си по друг начин. Като например да получат лиценз от спортен министър, от чиято партия в последствие се кандидатират за депутати.

НЕЩО КАТО ДОКУМЕНТ

Румен Дунев публикува част от заповедта, с която се отнема лиценза на Българска федерация по автомобилен спорт, но удобно само първата й страница, от която не стават ясни точните мотиви. А разследване на NOVSPORT.COM установи, че те са повече от смущаващи… Може би и затова, Дунев не е публикувал цялата заповед.

Но дори от първата страница е видно, че федерацията, както и деветте нейни членове декларират, че използват като база една и съща картинг писта във Враца, отдадена под наем от Общината на „Спортен клуб БС РЕЙСИНГ ТИЙМ“. А наличието на база е основно изискване при получаването на лиценз.

ЕДНА ФЕДЕРАЦИЯ И 9 КЛУБА НА 1 КАРТИНГ ПИСТА

Оставяме на страна как всички състезатели и клубове от цялата страна се побират на една писта за картинг и пристигат на подготовка във Враца. Но се оказва, че използването й, ако има такова, е неправомерно. Защото по закон наемателят няма право да преотдава имота без изричното съгласие на собственика. Такова обаче Община Враца не е давала. Нещо повече, NOVSPORT.COM научи от хора в автомобилните среди, че самият клуб е декларирал официално, че към момента на отнемането на лиценза вече няма договори с федерацията и 9-те й клуба. Което само по себе си също е основание за отнемане на лиценза.

ЧАСТ ОТ ЗАПОВЕДТА

„С действащ към момента Договор  от 24.11.2021 г. описаният имот е отдаден под наем за 30 година от община Враца на сдружение „Спортен клуб БС РЕЙСИНГ ТИЙМ“, който е член на сдружение „Българска федерация по мотоциклетизъм“. Съгласно чл. 6 от договора наемателят няма право без съгласието на наемодателя да преотдава имота или да го ползва съвместно с трети лица.

При преглед на преписка по заявление от 30.06.2022 г. за издаване на спортен лиценз на сдружение „Българска федерация по автомобилен спорт“, се установява, че сред документите по чл. 21, ал. 1, т. 14 от ЗФВС сдружението е посочило като спортен обект, с който разполага, описаната картинг писта като е представил следните 10 договора от 2022 г., сключени от наемателя на спортния обект Спортек клуб БС РЕЙСИНГ ТИЙМ със спортни клубове – членове на сдружение „Българка федерация по автомобилен спорт“, както и със самото сдружение, за отдаване (практически – преотдаване) под наем на имота картинг писта – Спортен комплект „Христо Ботев“, гр. Враца за ползването му за тренировъчна дейност по график“, видно е от първата страница на Заповедта, публикувана от Румен Дунев, който обаче не показва втората й част.

МЕЖДУНАРОДНИЯТ ЛИЦЕНЗ

Интересно е също и, че още през 2019 г. от Българска федерация по автомобилен спорт са получили отказ от разглеждане на международен лиценз. Въпреки това, в документацията, с която кандидатстват за български лиценз през 2022 г. те прилагат писмо до ФИА, като аргумент, че ще получат такъв.

У нас международният лиценз се държи от Съюза на българските автомобилисти, който може да го предостави на лицензирана федерация. Това е позволено от правилата на ФИА, поради което Световната централа изобщо не е разгледала искането БФАС.

СЪПАРТИЙЦИ

Важно е да се отбележи, че ръководената от Румен Дунев Българска федерация по автомобилен спорт получи лиценз от неговия моментен съпартиец и лидер на партия МЕЧ Радостин Василев. През 2022 г. той, като министър на младежта и спорта в оставка, отнема лиценза на Автомобилна федерация на България и скорострелно го връчва на БФАС. А Румен Дунев беше водач на листа на МЕЧ на последните два парламентарни избора – първо в Кюстендил, после в Перник. И двата пъти обаче не влезе в парламента.

АФБ обжалва това решение и съдът го спря. Служебният министър Весела Лечева се съобрази със съда и върна лиценза АФБ. Последваха протести, водени от Василев и Дунев.

След няколко съдебни решения в полза на АФБ, съдът изненадващо отсъди в полза на БФАС. Това обаче доведе до искове от АФБ. Пълен мармалад, сътворен от хората в автомобилизма!!!  

През целия период от 2019 до 2025 г. безкрайните дела и междуособици почти унищожиха този спорт.

В края на миналата година, изпаднали в патова ситуация за близо десетилетие, хората в автомобилизма започнаха да мислят за обединение, за което се видяха първите наченки.

В резултат, на което Автомобилна федерация България изтегли исковете си. Но пък се оказа, че Българска федерация по автомобилен спорт не отговаря на правилата за притежание на лиценз.

Снимка: Аутобилд

ОЩЕ НАЗАД ВЪВ ВРЕМЕТО

Всъщност драмите в българския автомобилен спорт датират от 2019 г., когато лицензът на Българска федерация по автомобилен спорт е отнет от тогавашния спортен министър Красен Кралев. До това се стига след три годишна съдебна сага, отпадане на рали България от календара на ФИА, а Съюзът на българските автомобилисти, който е носител на международния лиценз за България, отне правото на БФАС да го използва. Сагата стартира, след като Калоян Станчев спечели председателското място в организацията и замени бащата на доскорошния спортен министър Димитър Илиев – Владимир Илиев. Под негово ръководство федерацията не можа да възстанови доверието на ФИА за провеждането на Рали България, като кръг от Европейския рали шампионат /IRC по-късно ERC/, независимо, че министерството проведе поредиця от разговори с Евроспорт и застана зад каузата. Също така се стигна и до възстановяването на не малка сума неправомерно изразходнати пари от БФАС към ММС. Последва съдебно оспорване на избора, което блокира спорта. И така до днес.

Тогава по-голямата част от автомобилната общност се обедини около създаването на Автомобилна федерация на България с председател Камен Михайлов. Тя изпълни критериите и получаи спортна лицензия. Възстановен бе спортният календар и рали България отново се провеждаше нормално.

Относителното спокойствие обаче продължи едва около 2 години, когато през 2022 г. разправиите за власт в българския автомобилизъм започнаха наново.

 ОПИТ ЗА ПОГЛЕД В БЪДЕЩЕТО

Към момента България няма лицензирана федерация, която може да администрира автомобилизма. Радващо е, че двете фракции започват да правят опити за обединение.

И според много хора в автомобилния спорт, отнетият лиценз всъщност е добра новина. Защото дава шанс спортът да се обедини истински и да кандидатства за лиценз, който най-после да отпуши дейността му!

Дано стане така!

За да има бъдеще този спорт у нас, автомобилистите трябва да извлекат нужните поуки от миналото и да разберат веднъж за винаги, че държавните пари се изразходват по предназначение, че личните интереси не са над тези на спорта, че властта не се предава по наследство и най-вече да се уважават по между си.

Източник: novsport.com

Още по темата:

Автомобилисти: ММС има основания да отнеме лиценза на БФАС