Завръщането на пирамидите

Портфейл

23-11-2013, 22:58

Снимка:

Капитал

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Схемите с финансови измами пак са тук, но еволюирали и завоалирани като компании за мрежов маркетинг

"Искам да ви въведа в света на една компания, която се разви толкова динамично, че се превърна в сензация." Така започва двучасовата презентация на "Сейв къмпани интернешънъл" (SCI) в пълната зала "София" на столичния хотел "Кемпински". Има между 400 и 500 души. Повечето са на между 20 и 30 години, с официално облекло, смартфони и усмивки на лицата. За много от тях това, което ще чуят, не е ново, но все пак слушат в захлас. Ще ги познаете по значката на ревера, означаваща ранга им в йерархията на компанията. Те са там по две причини. Да се видят с т.нар. си спонсор и с екипа си и най-вече - за да се опитат да убедят някой доведен от тях познат или приятел да си закупи от пакетите услуги на компанията, започващи от 50 и стигащи до 3000 лв.
Мотото на компанията "Пазарувай и печели" загатва за какво става въпрос. Срещу скромната инвестиция можете да получите всичко от отстъпки при пазаруване в партньорската мрежа на компанията до възможности за внушителни пасивни доходи и BMW 5. А защо не и 7.
Но SCI не е единствената ви опция. Ако не сте по шопинга, можете да изберете да забогатявате и като пътувате (WorldVentures), като инвестирате в злато (EmGoldEx), продавате чудодейна козметика по открита от будистки монаси рецепта или синтезирана от открито в амазонската джунгла растение…
И така, искаме да ви въведем в света на мрежовия маркетинг. Той обаче освен с красиви Powerpoint презентации, лъскави събития и истории за лични успехи е изпълнен и с... пирамиди. И често границата между двете е размита някъде между сложната многопластова бонусна схема, а заслепените от мечти за бързо богатство очи често пропускат очевидното (виж втория текст). Разбира се, нещата не са толкова прости - споменът за излъганите надежди от финансовите пирамиди през 90-те за много хора е ярък и затова е направено всичко възможно здравословното ви съмнение да бъде притъпено. Вие не привличате хора, а продавате продукт. Нищо не е обещано, а зависи от вашите усилия. Ние сме законна компания и плащаме данъци... В основата на всичко обаче е простата математика. Тя показва, че никоя структура не може да е устойчива, ако използва приходите от новопривлечени клиенти, за да изплаща обещаните възнаграждения на настоящите. А в много от случаите, изглежда, става дума точно за това.

По-живи от всякога

Едно нещо е сигурно - SCI наистина се разви динамично. В началото на 2011 г. все още прохождащата SCI правеше презентациите си в София в малка заличка в тризвездния хотел "Будапеща", близо Централната жп гара, пред около 30-ина човека. Основателите на компанията Светослав Петров и Станчо Рангелов сами водеха презентациите.
Сега на големите събития на фирмата в петзвездни хотели или в Пловдивския панаир Светослав, който освен това е и пастор (той е председател на Националния християнски център и на Българска божия църква "Християнски център жътвата"), се спуска насред специалните ефекти на сцената с въжета от тавана или пристига с хеликоптери. Централно място в галавечерите има и пристигането на споменатите BMW (досега над 20 на брой, като SCI плаща лизинговите вноски) за заслужилите бизнес партньори. Ключовете се връчват от знаменитости като атлета Йордан Йовчев, а на партитo за двегодишнината на компанията беше рекламирано с участието на Графа, Мария Илиева, Дичо, Васил Петров и Десислава. От всичко лъха на просперитет.
Само преди две години самите участници бяха далеч по-скромни, като всеки криеше от останалите какво е успял да постигне. Сега младежите със звезди на реверите си, доказващи заслугите им и ранга им в компанията, с гордост показват на новодошлите потенциални съдружници няколкохилядни бонуси в личния си онлайн офис на смартфона си. "Имам фризьорски салон, преди година си купих пакет за 3000 лв., а съм изкарал 15 хил.", разказва Николай. Той е един от над 6500 съдружници, заплатили си пакети от 600 до 3000 лв., даващи им различни по размер бонуси от привлечените от тях нови съдружници (и от привлечените от тях, и от...) и над 40 хил. притежатели на карти за намаления за пазаруване в определени обекти. Страницата на SCI във Facebook е харесана от над 13 хил. души, като на нея към мотивиращи линкове за лично развитие се постват покани за събития и положителни публикации за самата компания като интервю и представяне на новия им продукт Save of the Day в "Мениджър". Нищо че в самото списание и в сайта му публикациите са обозначени с advertorial, което на чист български значи платена публикация. А същевременно не липсват критични публикации в други медии, които двамата основатели отдават на неразбиране или на дългата ръка на конкуренти.
Докато SCI прохождаше, намаленията с картата бяха основно в никому неизвестни обекти. Сега мрежата от търговци продължава де е предимно от малки бизнеси, но има няколко по-разпознаваеми бранда. Основна гордост на компанията, тъй като може само и единствено да увеличи легитимността на компанията, е веригата за бързо хранене Subway. Случайно или не обаче изпълнителният директор на Subway България (която налага бизнес модела на компанията в страната и определя правилата за единичните собственици на обектите) Иван Тодоров също е част от структурата на SCI. По собствените му думи се е възползвал от най-скъпата опция от 3000 лв. и малко по-късно веригата влиза в списъка с обекти с намаления. Сега SCI е в процес на предоговаряне на договорите си с редица обекти, разказват търговци. Отстъпките, които обектите превеждат на структурата са по-големи от публикуваните на сайта на SCI, (например вместо обявените 10% от всяка покупка, компанията получава например 18% заради административните разходи и последващото преразпределяне на отстъпките по веригата от спестяващи).   
SCI далеч не е единственият пример. Ако искате да добиете представа за усещането при първите крачки на компанията, можете да посетите някое от събитията на WorldVentures в столичния хотел "Сити авеню". Там ще чуете как можете не само да пътувате на гарантирано най-ниски цени, но дори и да пътувате безплатно, а и да печелите от това. В България тя навлиза по няколко канала (чрез няколко различни човека, станали членове и започнали да привличат нови) от Кипър, но води началото си от САЩ. А компанията може да достигне до вас и лично от уста на уста и някой познат да ви покани на лично представяне, клипче на лаптоп и разговор на кафе в малко ресторантче като "Бел ами" до УАСГ (както научихме, там и управителят е член, а и сервитьорът).
Тук няма да чуете историята за млада българска компания, където ако не се включите сега, рискувате да изпуснете влака. Тук ще научите за доказала се международна компания, която съществува от осем години и може да се похвали с най-голямата организирана почивка в света. "Чрез невероятния си софтуер тя ви предлага избор между 160 дестинации, договорени групово с отстъпки от 10 до 50%. Ако намерите по-изгодна оферта за същото пътуване от тази на WorldVentures, получавате 150% от разликата между цeните." Включването ви в програмата с отстъпки струва 199 долара + 50 долара месечно. Отделно срещу 100 долара + 11 долара месечно може да се запишете и в бонусната програма за пасивен доход, като месечните вноски изчезват, когато привлечете нови четирима души в мрежата си. Случайно или не освен финансови стимули за разрастването на мрежата под вас отново опира до BMW (когато и вашите привлечени 4 привлекат по 4) на лизинг. В "Сити авеню" от представения като "изключителен лидер" Боян Павлов, който е израснал в Кипър, но е донесъл огъня на евтините пътувания тук, научаваме, че в неговата мрежа в България вече има 250 души. От срещата в "Бел ами" научаваме от другия вносител на компанията, опитната в мрежовия маркетинг Галя Георгиева, че тя първа е стъпила на пазара тук и вече в структурата й има 340 души.
Опциите за търсачите на бързо и лесно забогатяване не свършват дотук. Подобни структури с различни нюанси или продукти има много по света и просто не всяка е достигнала дотук и се е организирала във вид на публични презентации. Бърза разходка из интернет обаче може да ви запознае с предприемчиви вносители, които чрез собствени сайтове или блогове изтъкват предимствата. Например поне няколко българи промотират EmGoldEx (регистрирано в Дубай, но собственост на германска компания, което се предполага, че е достатъчно свидетелство за сериозност), където печалбите идват, докато инвестирате във физическо злато, което се съхранява в Мюнхен. Срещу 500 евро за покупка на ценен метал и 40 евро за виртуален офис и двама привлечени от вас нови клиенти можете да спечелите 3500 евро (в злато, което можете да продадете на компанията) и при желание да ги реинвестирате. А както ви уверяват и някои от промотиращите тази възможност - златото така или иначе винаги поскъпва, така че няма риск. Подобни са и аргументите от презентациите на SCI: "Има огромен потенциал за растеж и няма край на хоризонта. Защото бизнесът на SCI е свързан с потреблението, а то глобално расте. SCI има потенциала да се превърне във фактор в цял свят." А също и на WorldVentures, където ще видите графика как туризмът е единствената неударена от кризата индустрия.

По-изискани от всякога
Разбира се, завръщането на пирамидите сега е далеч по-изискано и законово издържано. За тях е ясно, че класическата Понци схема (където се взимат пари и се обещава някаква висока гарантирана доходност, която се изплаща с парите на новодошлите) е незаконна, а и не много убедителна, особено предвид горчивия опит в страната. Затова вече винаги има някакъв продукт.
От компаниите, за които запитахме Комисията за защита на потребителите, има една постъпила жалба срещу SCI, направена проверка и предстои скоро комисията да се произнесе. От самата компания също потвърдиха за жалбата, но според тях вече КЗП е казала, че всичко е наред. "По принцип при нас рядко постъпват жалби за пирамидални продажби и нямаме голяма практика в тази област", каза Христо Трендафилов, главен юрисконсулт на комисията. Той обясни, че в Закона за защита на потребителите (ЗЗП, чл. 68ж, т. 14), това е дефинирано като нелоялна търговска практика, но доказването е трудно. "Ако комисията установи и прецени, че е налице такава практика, тя може с принудителна административна мярка да наложи преустановяване на конкретната дейност и санкция в размер от 1 до 15 хил. лв."
Конкретният законов текст причислява към забранените нелоялни търговски практики и "създаване, използване или насърчаване на пирамидални продажби, чиято основна цел не е продажбата или потреблението на стоки и услуги, а включването на други потребители в системата за продажба, при които потребителят плаща, за да участва, като получава възможност да си възстанови заплатената от него сума чрез привличането на други потребители в системата." Така, ако все пак има някакъв реален продукт, който се продава (т.е. не става въпрос за класическа Понци схема), е трудно да се докаже каква е основната цел. При SCI например вие не купувате (и впоследствие продавате) карти за отстъпки, а дистрибутирате пакети услуги (каквото и да означава това).
"Ако потребителите имат някакви съмнения, винаги могат да се обърнат към нас. Ние разглеждаме всички жалби, стига да са от нашата компетентност, като ако комисията прецени, може и да се самосезира", каза Трендафилов.
Друг елегантен аргумент за спечелване на доверие е, че компанията е просъществувала дълги години, в много страни и така е доказала, че не е измама. Реално обаче практиката познава и доста дълго просъществували пирамиди. Бърнард Мейдоф, създателят на най-голямата Понци схема в света, която беше разкрита през 2008 г., сам признава, че я е поддържал 17 години, докато следователите подозират, че тя в действителност е на 30 години. При него това е било възможно основно благодарение на реномето му на Уолстрийт, което е притъпявало подозренията. Има обаче и други фактори, които удължават живота на пирамидите. Най-общо глобализацията и интернет правят по лесно схемите да преминават националните граници и това  отлага във времето изчерпването на хората, които биха се съгласили да се включат в подобен род начинание.
Обещанията за баснословни доходи остават гръмки, но не и толкова категорични. Вече няма да чуете за гарантиран доход, а че всичко зависи от вас и от това колко усилия вложите. За сметка на това не е изключено да ви убеждават, че няма риск. "В най-лошия случай ще направите едно евтино пътуване", обяснява един от членовете на WorldVentures. Това, че предплащате нещо, означава, че неизменно има риск - дори и компанията да е добронамерена, тя може просто да фалира. А ако е измама, просто никога не можете да кажете дали няма да се окажете сред последните дали пари и след това да остането с карта за отстъпки, която никой не приема, или достъп до виртуален офис в сайт, който вече не съществува.
Сумите също са по-умерени и на пръв поглед еднократни. Вече няма да ви поискат всичките спестявания, а еднократна такса. След това обаче започват и незадължителните такси за семинари за лично усъвършенстване, за обучения за ефективни продажби... Трудно е да се пресъздаде с думи как благото изражение на Боян Павлов става строго, когато вече след официалната презентация подканя хората от своята мрежа един по един да станат и да обяснят - "защо ще отида на View-то" и "как ще убедя хората от своята мрежа да отидат на View-то". За всички вас непросветени въпросното The View е тридневен семинар на WorldVentures във Флоренция, воден от невероятния Марк Ацета. Промоционално сега за 500, а по-късно - 600 долара. При SCI цените са по-съобразени с обикновените семинари са по 50 лв., а кувертите за специални събития като рождени дни - по 200 лв.

По-пленителни от всякога
Естествено нищо не е задължително. На презентацията на WorldVentures ще чуете дори, че това начинание не е за всеки (макар че "Работим в екип и ще ви помогнем!") и решението си е ваше. Следва обаче и продължението "Вземете го бързо!". Подобни са и аргументите на SCI: "Гледайте решението ви да е правилно и навременно. Ако се забавите, ще пропуснете."
И как човек да отлага, като чуе личната история на Петър и Весела Петрови, които от сцената на малката зала в "Сити авеню" разказват как след една безсънна нощ са се включили в WorldVentures на 19 юни и с работа от по два-три часа на ден първия месец са записали приятелите си, а на третия вече са достигнали завидно ниво на пасивни доходи.
За да направиш всичко това атрактивно, е нужно малко добър дизайн и убедителност, а също и да запълниш усещането за пирамида между дадените в началото и получените накрая пари с "уникален продукт" и сложна схема по средата. Затова и SCI и WorldVentures са изпълнени с твърдения за уникалност на идеята. Всъщност обаче продуктите не са чак толкова новаторски - изначално идеята на SCI наподобява доста австрийската Lyoness (Рангелов е работил с тях), която е упреквана от потребителски организации и разследвана от регулатори, че е... пирамида. А и тя, и WorldVentures не се различават толкова и от сайтовете за групово пазаруване, някои от които също предлагат и карти за отстъпки. Българската Grabo предлага такава на много по-добра цена от 9 лв. едната, а 4 броя струват 22 лв. Броят на обектите е 1100, а отстъпките са аналогични.
Но пленителността не е само преносна, а и буквална. Платената сума на входа според SCI e невъзстановима и това изрично е посочено в общите условия, с които клиентите й се съгласяват при регистрацията. Това, комбинирано с възможностите за еднократно прекратяване на договорите, означава, че във всеки момент компанията теоретично може просто да спре дейност и юридически да няма никакво основание клиентите да си търсят парите. Според адвокат Александър Иванов от адвокатско съдружие "Мусева и Иванов" обаче това противоречи на ЗЗП, където изрично е предвиден седемдневен срок, в който клиентът може да се откаже от дистанционна продажба (чл 55, ал. 1). А ако потребителят не е бил уведомен, срокът се увеличава на три месеца.
Според самите SCI те попадат в едно от изключенията, когато този срок е неприложим, защото с регистрирането в системата им тя се променя и услугата вече е използвана, а в ЗЗП е предвидено, че въпросната разпоредба не важи "за предоставяне на услуги, чието изпълнение е започнало с изричното съгласие на потребителя преди изтичането на срока по ал. 1". Адв. Иванов обаче счита, че това е атакуемо в съда, което дава поне теоретичен шанс на последните жертви на финансови измами да си търсят правата.
Но докато дойде време някой да си търси правата. След като прочетете този текст, следващата седмица нови 400 души ще изслушат презентацията в София и още вероятно по толкова в Пловдив, Варна и Велико Търново. И ще гледат как на фона героична музика и щастливи семейни кадри се редуват посланията: "Развиваща се неудържимо и завладяваща всеки", "Участваш в нещо уникално", "Печеля благодарение на общността", "Откликвам на шанса", "Заради същественото в моя живот", "Изпълнен съм с очакване", "Знам тайната"...


Източник: Капитал