Богомил Николов: Кувертът за ЧНГ е или магнит, или балон

Общество

31-12-2014, 19:53

Снимка:

trud.bg

Автор:

Драгомир Николов, trud.bg

Всичко от Автора

Интервю на Драгомир Николов с председателя на асоциация "Активни потребители" Богомил Николов за триковете и измамите, за които трябва да внимава българинът по Нова година

- Г-н Николов, хиляди българи ще посрещнат Нова година в ресторант, повечето вече са направили избор на мястото, вероятно има и такива, които ще го направят днес или утре. Какви съвети ще дадете на тези потребители?

- Повечето хора вече са избрали вида и мястото на заведението, където да посрещнат празника. Но все пак за тези, които предстои да го направят в последния момент, ще кажа, че е хубаво, когато попаднат на реклама на ресторант, който ги кани да празнуват, първо да видят отзивите за това заведение по форуми или социални мрежи в интернет. Това ще им позволи да направят информиран избор и да не съжаляват на празника. За тези, които вече са избрали, трябва да имат информация за менюто, т.е. какво включва кувертът.

За жалост в предишни години потребителите доста често се оплакваха, че храната за празника е студена, приготвена е преди часове. Погледнато от ъгъла на закона това не е някакво нарушение на правата, но говори за качеството на услугата и на храната. Може да се каже, че това е проблем точно по празниците - поради големите количества, които трябва да се предложат, някои заведения приготвят храната по-рано, затова нито салатата е свежа, нито основното ястие топло. Със сигурност заведенията, които залагат на тази практика, ще загубят потребители в бъдеще, защото догодина те просто няма да ги изберат.

- А по отношение цените на новогодишния куверт какви са най-честите оплаквания?

- Интересно е да се види в сайтовете за колективно пазаруване какво е съдържанието на предлагания ваучер с отстъпка за меню. Един от триковете е голяма отстъпка за храната, но на място в ресторанта се оказва, че алкохолът е много скъп. Така че още при избора човек, освен сайта за колективно пазаруване, трябва да отвори и сайта на ресторанта и да разгледа цените на останалите ястия в менюто. На практика на празника кувертът или е магнит или е балон. Магнит, когато част от храните са намалени, но както казах, алкохолът е доста увеличен. Или балон - кувертът се оказва с доста висока цена навръх празника. Ако си направи човек труда да събере включените в куверта ястия и напитки спрямо обичайното меню, ще види, че кувертът е по-скъп, отколкото ако сме ги поръчали поотделно. Не трябва обаче да виним търговците за тази практика. Просто такава е икономиката на празника. Търсенето е по-голямо, а то поражда и по-високи цени.

- Какви са най-честите оплаквания от нашите курорти, избрани от потребителите за празниците?

- Сигналите за нарушения са обичайните, които не са характерни само за Нова година. Оплаквания относно условията на стаите - лошо отопление, лоша база, лоша хигиена. Традиционна измама е с броя на звездите на хотелите. Макар че последното е проблем в цял свят.

- Коледното пазаруване на подаръци приключи. Какви са най-честите оплаквания?

- Най-честите оплаквания са от хора, които искат да купят дадена стока, но тя не е купена онлайн, където имаме законово право в 14 дни да върнем артикула, а от традиционния магазин. За съжаление в България няма практика търговецът да позволява да се връща и такава стока, както е в САЩ и редица страни от ЕС. Там по силата на добрата търговска практика и на доброволната воля на търговеца, закупен артикул от магазин може да се върне. Дано тази практика започне да пробива и в България. Вече има търговци, които го правят, но са много малко.

- Искате да кажете, че в Закона за защита на потребителите, ако покупката не е направена онлайн, няма законов срок за рекламация?

- Не, няма такъв срок. Но така е и в останалите държави. В САЩ не е въведено със закон, просто се е наложило като добра практика от страна на търговеца. Масово там срокът е 30 дни за връщане. В скандинавските държави тази практика е заложена и в закона. Смятам, че пазарът у нас сам ще го наложи, ако има достатъчно конкуренция. Вероятно това е свързано и със замогването и благосъстоянието на българина.

- Споменахте онлайн покупките, при тях срокът за връщане на стоката е разписан, но какви са другите най-чести измами, от които се оплакват потребителите?

- Тази година най-много бяха сигналите за фалшиви намаления на техника, дрехи и въобще стоки, предлагани онлайн. Наблюдателни потребители виждат дадена стока, до която грее в червено например 50% намаление, но цената реално не е намалена и със стотинка спрямо дните преди обявяването на промоцията. Затова добрият съвет тук е винаги да сравняваме офертите, а не процентите намаление, особено когато пазаруваме в интернет.

- Има много сайтове, които предлагат храни през интернет, включително и кисело зеле. Има ли сигнали за качеството на храните, поръчани онлайн?

- По принцип отговорността е на този, който предлага стоката. Това, че има немарливи търговци и производители, не означава, че трябва да има контрол на всеки ъгъл и на всяка доставка. Обратно - трябва да има ясното разбиране и търговска култура, че всичко това се прави за потребителя, за неговото доверие. Така че едва ли търговците в интернет правят по-големи нарушения от тези в магазина.

- Понеже пак заговорихме за храни, спомням си последното ваше изследване на кравето масло, предлагано в магазините, което показа, че производители масово влагат свинска мас, вода и “странни съставки”. Какво се случи с тези фирми, бяха ли глобени?

- Агенцията по храните направи последващи проверки. Тези инспекции обаче се оказаха много закъснели, защото, след като се вдигна шум, нямам никакво съмнение, че производителите са се стреснали и няколко месеца няма да правят подобни злоупотреби. Агенцията по храните не трябва да подценява сигналите, които й изпращат конкурентни фирми в даден бранш. Конкурентите най-добре знаят какво произвеждат останалите и е най-добре да има взаимен контрол в името на качеството и на честната конкуренция.

Тревожни бяха резултатите и от изследванията на пчелния мед, които направихме тази година. Оказа се, че половината от изследваните марки имат отклонения или разминавания спрямо това, което пише на етикета. Горе-долу всеки втори мед е с неотговарящи съставки.

- Новогодишният празник не е празник без алкохол и фойерверки. Какви са вашите съвети към потребителите за тези стоки?

-  Хубаво е да припомним за бомбичките - продажбата на пиротехнически изделия на непълнолетни не е разрешена. И един апел към търговците, в крайна сметка никой няма да забогатее с това, че ще продаде на няколко деца пиратки или фойерверки. Нека да се продават само на родители, които да ги използват, за да зарадват децата си. Другата причина за инциденти с пиротехнически изделия е алкохолът. Така че трябва да се внимава и да не се смесват двете!

 

Източник: trud.bg