Избрани Новини
Иван Портних: Няма да спрем след ремонта на булевардите
01-05-2015, 16:39
Снимка:Варнаутре.бг
Автор:Росица Пенкова
Още по Темата:Общината издирва собствениците на 45 ценни сгради
Отвориха "Шипка", западното платно на "Мария Луиза" и "Антим I"
Какво и в какви срокове предстои в морската столица, отговаря кметът на Варна
- Г-н Портних, варненци са разделени между "ще търпим, никога не е имало толкова много ремонти в града" и "целият град е задръстен от ремонти, защо трябваше всичко накуп и точно сега". Предизборна ли е цялата тази инфраструктурна активност?
- Първо, искам да се извиня на варненци за неудобствата, причинени от ремонтните дейности в центъра на града. И да ги помоля за още малко търпение. Да, не е приятно да се чака в задръстване, но искам да ви уверя, че сме взели всички мерки ремонтите, които правим в момента, да ни спестят много изгубено време, пари и нерви в бъдеще. Естествено, че можехме да преасфалтираме за по седмица всеки от започнатите булеварди и да забравим за неудобствата още днес. Но съм убеден, че полагането на нова настилка, без да се подмени подземната инфраструктура, е прахосване на пари и време. Затова
навсякъде, където под пътното платно преминава водопровод, той се сменя
Затова на бул. "Княз Борис I" използваме преасфалтирането, за да направим и основен ремонт на подлезите, като правим наново тяхната изолация, за да няма течове и пропаднали тавани. Затова докарахме специализираната техника на АПИ, за да изследва "леглото" на булевардите и да знаем къде то не е стабилно и ще влоши новата настилка, ако тя бъде положена без укрепване на основата. Колкото до обвиненията, че се ремонтира предизборно, ще припомня, че миналата година по същото време правихме бул. "Цар Освободител", а след това и част от "Трети март", през пролетта на 2013-а пък започнахме с "Владислав" и "Сливница", които с месеци бяха със затворени платна, въпреки че там не бе подменена подземната инфраструктура.
Няма да спрем с ремонтите на булевардите. Ще използваме всеки ден до края на годината, за да сложим край на ежегодните, да не кажа ежесезонни, кръпки на основните пътни артерии, които гълтаха огромни суми от бюджета на общината за пътна инфраструктура. Сега, след тези основни ремонти, тази сума ще отива за
по-малките улици, които не са виждали нов асфалт от десетилетия
И там принципът ще бъде същият - подмяна на подземната инфраструктура, нова настилка, бордюри, тротоари.
- И все пак, точно сега, преди местните избори, се ремонтира най-интензивно...
- Ремонтите на улиците и булевардите във Варна зависят от две неща - естествено пари, но и време. Особено в центъра сме изключително зависими от сезона и можем да работим едва по-малко от 3 месеца през пролетта и още толкова есента. Сега за парите: булевардите "Мария Луиза" и "Осми приморски полк" са част от скоростното трасе за градския транспорт, което се изгражда с европейско финансиране като част от проекта за Интегриран градски транспорт. Предполагам, всички знаят какво ни костваше да задвижим този проект след многото грешки, направени още в началото му преди 4 години. А и реконструкцията на булевардите не е само в строителните работи - тя изисква продължителен период на проектиране, процедури, документация от страна на различни институции. В същото време тази година проектът трябва да бъде приключен, тъй като е част от предишния програмен период на ЕС.
Предстоят ни ремонти на още 5 булеварда
по него, при това много по-сериозни и в по-големи обеми от двата, с които започнахме. Затова единственият начин беше "Мария Луиза" и "Осми приморски полк" да бъдат започнати и приключени преди активния туристически сезон, а след това да продължим с булевардите, които не са в центъра. Логично беше, щом ремонтираме тези две пътни артерии, да се погрижим и за продължението им на юг - "Христо Ботев", който преасфалтирахме с пари от общинския бюджет. Аналогична е ситуацията с бул. "Княз Борис I" - за него получихме пари от държавния бюджет и веднага започнахме ремонта - това е изключително важна за туризма пътна артерия, която беше в много лошо състояние. Тук движението ще бъде пуснато до 20 май, така че да не помрачим и празника на абитуриентите.
- Докъде стигнаха ремонтите, какво предстои и в какви срокове? Да започнем с бул. "Христо Ботев".
- Там е положен асфалтът и движението е освободено. Продължават довършителните работи - маркировка, тротоари... В сряда бяха направени връзките с другите улици, ще се довърши и тази с Аспаруховия мост.
- "Мария Луиза" и "Осми приморски полк"?
- Западното платно от Червения площад до ул. "Антим I" вече е готово. Бяха подменени връзките на водопровода, който минава под зелената площ в средата на булеварда, със сградите. Същите действия сега предстоят за източното платно и до 15 май движението до Червения площад трябва да е отпушено. От 7 до 20 май ще преасфалтираме площада пред Катедралата, както и бул. "Съборни" от "Владислав" до "Христо Ботев", за да могат за в бъдеще оттук да минават всички автобуси към жп гара, "Аспарухово", а също и тези, които ще завиват пред Катедралата, ще спират пред Козирката и ще продължават по "Мария Луиза".
- Пред Катедралата също ли ще бъде спирано движението?
- Не, тук е достатъчно широко, за да се работи на части, а и става дума само за полагане на нов асфалт и подмяна на бордюрите.
- Тук също имаше чести аварии на водопровода...
- Той беше вече подменен преди ралито.
- Ще бъде ли разширяван бул. "Мария Луиза" и ще има ли изсечени дървета за тази цел?
- Категорично не.
- Кога ще бъде ремонтирана следващата част на "Осми приморски полк"?
- След като приключим с всичко започнато в момента, продължаваме след Червения площад. Там единственият проблемен участък е до "Чаталджа" - трябва да се подмени изцяло основният водопровод. Също и в един малък участък пред НАП, където водопроводът пресича платната. Навсякъде другаде ще бъде само асфалтиране и смяна на бордюри, което ще стане бързо, без да се блокира движението. Но 20 дни, заради подмяната на водопровода до "Чаталджа", ще се наложи да изтърпим. Тук ремонтът ще е през юни. След това по бул. "Левски" до "Почивка" също само ще асфалтираме - от 15-и до 30 септември. Ще се работи всеки ден, а също и нощем.
- Кои са другите булеварди от трасето на градския транспорт?
- "Константин и Фружин" във "Владиславово". Там също ще има подмяна на водопровод. Ремонтът ще започне на 25 май и ще приключи до края на юни. Продължаваме с "Трети март". Там ще подменим около 400 м водопровод - от кръстовището с бул. "Република" до магазин "Алати". Останалата част - до "Константин и Фружин", има нужда само от нова настилка. Крайният срок на владиславовската част от "Трети март" е 31 юли. Особено сериозна ще е реконструкцията на "Януш Хуняди" - подмяна на водопровод от край до край и разширяване с още 2 платна. Този ремонт ще отнеме най-много време - от края на юли до края на септември. Веднага след това, щом отпушим подхода към "Владиславово", ще направим основна реконструкция на последната част от "Трети март" - от бул. "Република" до ул. "Вяра". Вече с пари от общинския бюджет. Тук ремонтът ще завърши с разширяване на лентата за десен завой на кръстовището на "Вяра" с "Цар Освободител", за да става по-бързо преминаването към "Трети март". Догодина, след приключване на процедурите по отчуждаване на нужните терени, тук ще направим голямо и ефективно срещу задръстванията кръгово кръстовище.
- Какво още в инфраструктурата можем да очакваме в по-дългосрочен план?
- На първо място належащата реконструкция на "Аспарухов мост", за която ще получим 35 млн. лева от държавния бюджет. Там в момента върви проектиране. Заложили сме средства за проектиране и на продължението на бул. "Сливница" до бул. "Атанас Москов". Трябва да довършим и пробива на бул. "Васил Левски" и да започнем сериозна работа по изграждане на същинско околовръстно шосе на града, планирано някога като бул. "Варна". Това са следващите ни задачи. След като приключим с тези, които са били отлагани с години. В първите ми месеци в община Варна се наложи спешно да спасяваме важни за града проекти. Буквално в последния момент се включихме в европейското финансиране за нови тролейбуси, след това в кратки срокове осигурихме и новите автобуси. И логично трябваше да осигурим добри пътища за тях. Гарантирам, че не сме изгубили нито едно евро, което е можело да бъде спечелено за Варна по оперативните програми. В това число и тези за регионалното депо за боклука, пречиствателните станции на Варна и тази на Златни пясъци. От новата оперативна програма "Региони в растеж" Варна ще получи 100 млн. лева за градска среда. Но дори и тази сума, плюс общинския бюджет за инфраструктура, не са достатъчни за решаване на проблема с преасфалтирането на всички улици в града, с ремонта на всички тротоари, които вече ударно започнахме да правим. Затова трябва да бъде намерен механизъм за осигуряване на много сериозен финанасов ресурс и вече имаме управленска теза в тази посока. Освен това, през последната година посегнахме и към символите на града - Спортна зала, Юнашкият салон. Всичко изброено до тук има и още една важна цел, може би най-важната - създаване на нужния инвестиционен климат във Варна. Отличната инфраструктура, уредената и привлекателна градска среда ще доведат тук инвеститори, а доходите на хората ще се повишат.
- Когато стана дума за спасени европейски проекти, може би пропуснахте този за пешеходната зона. Какво и в какви срокове предстои там?
- В първата седмица на май трябва да бъде осигурен пешеходен достъп от Катедралата през пл. Независимост до "Княз Борис I". След това ще продължим с пръстена от гранитни плочи около централния подлез до Катедралата, с довършителните работи по шадравана. Там има технологичен процес по набиране на якост на бетона на коритото на басейна, а тече и срокът на доставка на дюзите и механизма, който ще управлява осветлението и музиката. Срокът за приключването на шадравана е 30 юни, но ще има още няколко дни за настройка на системата.
Днес започва
реденето на паветата от "Севастопол" към "Св. Никола",
едновременно с това друга бригада ще нарежда от пл. "България" към църквата. До 1 юни трябва да са свършили. Загубихме месец в тази отсечка, след като министърът на културата спря ремонтните дейности заради археологическите разкопки. По препоръка на министерството всичко намерено тук беше покрито с пясък за консервация, преди да възстановим настилката. На есен археологическите разкопки ще продължат с търсене на кулата, за която се предполага, че е под тротоара пред църквата. Тогава ще бъде изработен и цялостен проект за
експониране на всички антични находки
в този район, за което последната дума имат археолозите.
Ще припомня, че по договора с оперативната програма крайният срок за завършване на пешеходната зона е през ноември, но ние не можем да си позволим този лукс - длъжни сме всичко да е готово преди активния туристически сезон. В договора има заложен и 5 години гаранционен срок, в който изпълнителят за своя сметка трябва да отстрани всеки възникнал дефект в хода на експлоатацията. Всички пренареждания и досега са за сметка на изпълнителя.
- В движение променихте идеята на проектантите в елементите на градската среда по пешеходната зона да се използва ръжда като символ на индустриалното минало на Варна.
- Не се съгласих с архитектите, че трябва да оставим тези ръждясали детайли. Това беше авангардно решение, но всеобщото мнение беше, че ръждата не е подходяща за Варна. Така се стигна до тяхното боядисване. Предстои да скрием с пана Дупката - това е едно временно решение, защото чакаме активно съдействие от страна на държавата за бързо решаване на казуса и превръщането й в музей под открито небе.
- При началото на ремонта на пешеходната зона се зарекохте да изчистите сергиите, безразборно поставените табели, да няма рушащи се сгради, загрозяващи новия център.
- Работим много усилено по тази тема - ще внеса и поправки към наредбата за поставяне на рекламни табели и материали. С моя заповед са спрени разрешителните за поставяне на табели върху паметници на културата. Всички стари изтекоха през юли 2014 и не са продължавани. Сега ще приемем нови критерии за типизация на табелите като размер и цветова гама. Не могат като елхи да са окичени сградите.
- Ще има ли ремонт на старите сгради?
- От месец в общината работи специално звено от юристи и архитекти, което нарекохме "Недвижимо културно наследство". Това са 5 човека, които се занимават само с това - да осигурят опазването и поддръжката на ценните сгради във Варна. Вие неотдавна публикувахте първите резултати от работата им - издирват се собствениците на сградите-паметници, връчват им се констативни протоколи за нужните ремонти. Но тук по закон сме длъжни да спазим дълги срокове за проектиране и съгласуване с Министерството на културата, след това има срок, в който собствениците сами, доброволно могат да направят ремонта. Едва тогава общината ще има законното право да се намеси. Знаете, че приехме актуализиран списък на недвижимото културно наследство във Варна - старият не беше пипан от десетилетия. Отне ни година, но сега имаме изключително подробен регистър на всяка ценна сграда във Варна. Освен това в новия списък бяха добавени още 150 обекта, неясно как пропуснати досега. Вече 3 месеца, обаче, актуализираният списък чака одобрението на Министерството на културата. Въпреки това ние изпращаме писма на собствениците на всички 700 обекта в него за това какви са задълженията им по закон.
- Докъде стигна реконструкцията на детските площадки?
- Издадохме общо разрешително за строеж на всичките 233 детски площадки, предвидени за основен ремонт тази година. РДНСК обаче го отмени. Сега подготвяме документацията за индивидуални разрешителни за всяка една от площдките. 92 са издадени вече, следват другите тази седмица и след изтичане на 14-дневния срок за обжалване започваме ударно ремонтните дейности.
- Какво се случва в Морската градина?
- Усилено ремонтираме алеите. Ще бъде оформена и алеята от Почивка до Хоризонт. Тя няма да е само пътека между храстите, а ще е голяма и хубава.
- Но тук продължават да влизат коли и да паркират безразборно.
- Да, само за миналата седмица са написани 300 фиша и 7 акта на нарушителите, но пак е имало огромно количество коли през уикенда. Чакаме решението на съда за района около ресторант "Хоризонт". Все още нямаме право да слагаме бариери и забранителни знаци, но ще поставим информационни табели на български, английски и румънски, че
според Наредбата за опазване на обществения ред в града влизането с кола в парка е забранено
Вече имаме споразумение с програма "Джесика", която ще финансира изграждането на буферни паркинги между "Акациите" и "Делфинариума" и след като преодоляхме забавянето от страна на областна управа за терените, ще започнем изграждането им.
- Ремонтът на зала "Конгресна" е към своя край, ще има ли продължение?
- В Спортна зала разделихме ремонта на 2 части. Първият етап приключва тази неделя. Сега залата ще е готова с капацитета, нужен за провеждането на Световната купа по акробатика и спортна гимнастика. Днес приключва монтажът на 1500 седалки, успешно бяха направени пробите на новата климатична система и на модерното осветление. От 11 май бригадите влизат отново и до 20 юни - до мача на националния отбор по волейбол с Куба, ще бъдат довършени новите трибуни, които ще осигурят капацитет от 5000 места. В този втори етап ще бъде поставена и нова дървена ламперия по стените - те няма да останат на гипскартон.
И нещо много важно: търсим пари по новия програмен период, в това число и по програмите за енергийна ефективност за ремонт на фасадата. По програма "Джесика" планираме изграждането на подземни паркинги, върху които да има спортни площадки. В ниското тяло също вървят ремонти на залите - сменено е осветлението, подобряват се условията за тренировки там. Търсим всички възможности, за да добавим нови функции на Двореца на културата и спорта, за да може той да стане част от Интегрирания план за градско възстановяване и развитие и така да получи европейско финансиране.
Топ Новини