Румен Драганов: Ще имаме 7-8% ръст за летния сезон

Политика

10-08-2018, 18:14

Снимка:

Facebook

Автор:

Моника Гаджанова

Всичко от Автора

Нямаше отлив на туристи заради дъждовете тази година, коментира директорът на Института за анализи и оценки в туризма

- Ще ни поднесе ли изненади този туристически сезон?

- Летният туристически сезон ще отговори на предварителните ни очаквания за ръст между 7 и 8 на сто. Сега за върха на лятото през август процентите ще бъдат малко по-малки от гледна точка на това, че ние постигаме максимални резултати. Това се дължи на увеличението на полетите на авиокомпаниите до основните туристически дестинации като София, Варна и Бургас. Оттам расте и броят на туристите, които пътуват до морето или за културен туризъм в градска туристическа среда - тези, които вяждаме в София, Пловдив или Велико Търново.

- Имаше ли отлив на туристи поради влошаването на времето поради новите климатични реалности?

- Това го отчетохме като един от феномените на туризма, че т.н. лошо време за нас не е лошо време за туристите от основните европейски пазари – Германия и Скандинавските пазари. Те са свикнали с ежедневни дъждове, независимо, че сега времето се обърна и точно при тях температурите бяха доста по-високи от тези, които са тук в България. Лошото време не причини нито един отказ от пътуване до нашата страна.  Нямаме отказ от чуждестранен туроператор по тази причина. Ние не загубихме чужди туристи, но загубихме посещения от вътрешния пазар – българите. Една голяма част от сънародниците ни решиха да пътуват в последния момент и когато времето е лошо, особено с малки деца, е демотивиращо да отидеш на почивка уикенда и да го прекараш в една стая.  Така че много от хотелиерите във вътрешността на страната , в планинските курорти отчитат по-малък брой туристи от програми по вътрешен туризъм.

- Времето не пренасочи ле повече българи към Турция и Гърция?

- Няма някаква разлика спрямо предходни години, още повече в Гърция имаше пожари. То няма място с всички идеални условия. Туризмът се извършва от хора с пионерско виждане, които очакват предизвикателства, не само отдих. Пътуването е съпътствано с пренасяне на багажи, отговорност за други хора, семейство и деца. Всеки един член на компанията, която пътува, има своята отговорност. Ние много добре знаем, че в пика на летния сезон 650 000 българи излизат извън страната и най-често в съседните страни. През август, обаче, имаме и 3 милиона и 200 хиляди българи, които пътуват в България. Тук почивката ни е най-икономична.

- Има ли промяна при гостите, които посрещаме в страната?

- Най-драматичен за 2018г. се очертава руският пазар. Причините са няколко. Турция, Египет и Тунис привлякоха голям брой руски туристи вследствие на възстановяване на възможностите за пътуване до тези туристическите дестинации. Второто нещо, което оказва силно влияние е сривът на рублата и загубата на платежоспособност на руските туристи. Но в същото време ние нямаме такава драматична загуба като през 2015г., когато отбелязахме спад от 160 000 руски туристи и паднахме до 400 000 посещения. Тази година ние очакваме намаление на броя гости от Русия от 25 до 35 000 души. Това не е толкова драматично на фона на общия брой посещения на руски туристи у нас през тази година, който е в границите на 540 000 туристически посещения. Не, че не можем да имаме повече, но ние нямаме политика към руския пазар. Това се отнася за целия ЕС за разлика от Турция, която махна визите за руските туристи и субсидира всеки чартър от територията на Руската Федерация до нейни летища в зависимост от сезона на пътуванията, за да привлече повече туристи.

-  А за Полша, Чехия и други страни от бившия Източен блок?

-  От всички тези европейски страни ние годишно реализираме около 780 000 пътувания, което е повече от целия руски пазар от една страна, а от друга - те приемат добре българския туристически продукт, предпочитат основно Южното Черноморие, имат висока повтаряемост на посещенията. Чехия, Словакия, Полша и Унгария са страните, чиито туристи правят в рамките на година по две и три пътувания до нашата страна през летния сезон.

-  А по отношение на Великобритания, променят ли се нагласите на туристите там след перспективата Брекзит?

-  Определено, ако очакваме изненада, тя ще дойде от английския пазар на база на лошите икономически показатели на страната, която иска да напусне ЕС. Отново сривът на британската лира, който се наблюдава. Ние определено имаме по-малък брой туристи от Великобритания. Ако виждаме липса на някои туристи това лято, това са англичани и германци. Големият проблем на нашето Черноморие е ниската заетост на легловата база – 61%, а тази година ще има спад и под тази заетост, защото още 2700 легла излязоха на пазара. Няма ограничение на инвестициите в хотели, а туристите избират нови начини да организират ваканцията си. Например, германците предпочитат да наемат чрез платформата Airbnb апартаменти.  Ние водим немския пазар с много голям ръст по записвания, а се оказва, че това не се отчита от статистиката. Така самото море стагнира – по отношение на вътрешния пазар и посещенията от българи, както и по отношение на заетост на легловата база. Спасението е рекламата, Българската Черноморска Ривиера се нуждае от повече реклама. Например, цените на нощувките по Черноморието започват да падат след 15 август, но много малко българи знаят за това.