„Произведено в България” предаде България

Лукан Луканов развя бялото знаме пред търговските вериги и прати родните предприятия да се спасяват сами

Българските производители още таят надежда, че сдружение "Произведено в България" защитава интересите им в борбата срещу големите хипермаркети. За съжаление, ще трябва да ги разочароваме.

Разследване на alarmanews показва, че стотици предприятия от месарския, млечен, консервен, сладкарски, хлебен и питеен бизнес търпят ежедневно безпрецедентен рекет от страна на големите търговски вериги. В същото време, самопровъзгласилият се за говорител на родните предприемачи Лукан Луканов, най-вероятно се договаря със същите вериги на тъмно.
Това нямаше да е толкова страшно, ако го правеше в лична полза или в изгода на свои приближени и съдружници. Скандалното е, че "Произведено в България" от няколко месеца се среща с премиера, с министри и депутати, и говори от името на всички производители, точно по проблемите на търговските вериги.
Вместо да настоява за ясни и строги мерки, Луканов предоставя спорни поправки в Закона за защита на конкуренцията и лансира, меко казано, екзотични идеи за задължително маркиране на българските стоки. На всичкото отгоре, дори увещава първите мъже в държавата, че производители и вериги са си стиснали ръцете, проблемите са отпаднали, а отношенията им вървят по мед и масло, пише alarmanews.

Тук е мястото да се припомни, че заради липса на адекватно законодателство, България е може би единствената европейска страна, в чиито хипер-маркети от типа на Кауфланд, Карфур, Лидл, Билла, Пени Маркет и Метро, български стоки почти липсват. Докато Европа ни отпуска стотици милиони за земеделието и хранителната промишленост, рафтовете са препълнени с вносни подобия на хранителни продукти. Българските предприятия нямат равен достъп до търговската мрежа на собствената си държава, но висшата администрация е сляпа за този абсурд. 
Въпреки че Франция, Германия и Австрия отдавна въведоха драконовски мерки, гарантиращи правата на производителите, у нас институциите се оправдават със свободния пазар. Под благовидния предлог, че осигуряват евтина прехрана на най-бедните потребители, търговските вериги се наредиха сред основните фактори за обедняването на българите и за фалита на над 500 предприятия от хранително вкусовия бранш.

И точно, когато премиерът Орешарски обяви, че ще прекрати изкуствения им монопол, хипермаркетите намериха неочакван съюзник. Този съюзник се нарича Лукан Луканов, председател на съюз "Произведено в България". Той изпревари дори собствениците на големите вериги и пръв се обяви срещу приемането на закон за защита на родното производство. Това се случи в края на август, когато стана ясно, че двама червени депутати подготвят проект, задължаващ веригите да продават български стоки. Той ще забрани абсурдните такси, налагани над производителите, ще регулира безумните търговски надценки и ще гарантира, че веригите ще плащат навреме за доставките. Казано просто – подготвяният от Спас Панчев и Захари Георгиев закон, ще осигури гарантиран пазар за българските продукти и ще даде глътка въздух на родния бизнес.

Намерението им се оспорва именно от председателя на съюз, записал в устава си, че ще предотвратява нелоялни търговски практики и няма да допуска нечестна конкуренция. Пред голям столичен ежедневник Луканов е категоричен: "Никога не сме настоявали за специален закон за търговските вериги. Винаги сме били само за по-справедливо разпределение на добавената стойност". Пред същото издание той допълва, че и без закон "и след разговори" са стигнали до консенсус с веригите, отношенията се подобрявали, а в много от големите магазини били "отпаднали някои такси". Месец по-рано, в пространно интервю той нарича хипермаркетите "важен фактор за стимулиране на българската икономика" и категорично заявява, че вече няма как те да бъдат задължени да продават български стоки, защото моментът е изпуснат. И после с половин уста допълва как в Европа такива разпоредби действат. За сметка на това Луканов е "приятно изненадан", че търговците разбирали необходимостта да предлагат български стоки на пазара. Защитникът на родното производство не спира до там и твърди, че ледовете между производители и търговци са пропукани и че "срещнахме в тяхно лице дори партньор".

Думите му предизвикаха бурни реакции от страна на множество предприемачи, воюващи ежедневно с веригите. Прочитайки тези изявления, собственик на сравнително голям месокомбинат се поинтересува защо председателят на съюза говори в множествено число и от чие име казва, че е постигнато разбирателство? Най-вероятно Луканов говори предимно от свое име и от името на близкото си обкръжение. Защото според 99 процента от собствениците на предприятия у нас, диалог с веригите се води единствено в съда. Управител на хлебопекарна пък възмутено запита откъде накъде българският бизнес ще чака благоволението на хипермаркетите и ще се изненадва приятно от моментните им хрумвания, вместо със закон да уреди техните права и задължения? И остана учуден, че останалите членове на "Произведено в България", сред които има няколко авторитетни браншови асоциации, не са се разграничили от председателя си след видимото предателство?

По-паметливите си спомнят, че само преди няколко месеца, на 19-ти април т.г., ако трябва да сме точни, Луканов беше решен дори на крайности, за да защити българските производители от произвола на хипермаркетите. Председателят на "Произведено в България" тогава казваше по повод отказа на "Карфур" да заплати доставените стоки, че "Ако търговците втвърдят позициите си, като ни заплашват, че ще работят само с вносни стоки, ще стане революция. Може да бъдат потрошени не само витрините на енергото, но и на големи супермаркети". Изказванията му звучаха толкова правдиво, че той логично беше припознат от новото управление за автентичен представител на бизнеса, а думите му се възприемат за последна инстанция в битката между производители и вериги.

Какъв е поводът днес Луканов да се извърти на 360 градуса? Дали изказванията му пред медиите са извадени от контекст или действително председателят на "Произведено в България" счита, че за последните няколко месеца отношенията между производители и търговци са в разцвет? И ако е така, дали това му мнение не отразява единствено разбирателството между управляваните от него дружества и големите вериги? Защото и друг път се е случвало хипермаркетите да съблазнят водещи предприемачи с щедри оферти. Не е прецедент крупни производители да предават колегите си при преговори с подобни магазини. Но ако тази тенденция продължи, скоро няма да остане нищо, което да е произведено в България.

За да се уверим, че не сме изтълкували думите на г-н Лукан Луканов превратно, той трябва да даде отговор на следните въпроси:
- Кои търговски вериги са премахнали скритите си такси и дали просто не са ги преименували?
- Кои производители са стигнали до консунсус и с кои точно търговски вериги? По какви въпроси е постигнат този консенсус?
- В какъв аспект са се подобрили отношенията и са се пропукали ледовете между производители и търговци?

- От кога и с колко се е повишило предлагането на български стоки и в кои точно хипермаркети се наблюдава позитивната тенденция?
- Какво е отношението на г-н Луканов към изработването на специален закон, защитаващ родното производство и въвеждащ правила в дейността на търговските вериги?
- Има ли г-н Луканов информация в цифри каква част от дължимите плащания към доставчиците си са покрили веригите и в какъв срок се изплащат фактурите?

 




Снимка на Деня

Красотата на парк "Кайлъка"