Оптимизъм в българския бизнес

Кабинетът "Борисов" с най-негативна оценка

Кабинетът "Борисов" събира най-много негативи по отношение развитието на бизнеса, според годишната анкета на Българска стопанска камара.

72% от участвалите в проучването фирми и бизнесмени са дали отрицателна оценка на управлението на ГЕРБ, следвано от правителството „Орешарски“ -45% и правителството „Райков“ - 31%. Всеки трети, 30% дава положителна оценка за дейността на настоящото правителство, а предходните две се ползват с одобрението на едва 14-16% от анкетираните. Като цяло действията на изпълнителната власт за преодоляване на негативните ефекти от икономическата криза са оценени от анкетираните негативно.

Според анкетата на БСК, българската икономика се оттласква от дъното, показват резултите от анкетата. Проучването е проведено сред 462-ма мениджъри и собственици на компании в периода 1-10 декември 2013 година.

Според 22% от анкетираните бизнес климатът през 2013 г. се е подобрил спрямо предходната година, докато през 2012 г. позитивните оценки бяха едва 2 на сто. И през настоящата година, обаче, се запазва високият процент (53%) отговорили, че има влошаване на икономическите условия в страната, а според 23% от анкетираните те не са се променили. Макар 39% да предвиждат застой в икономическите процеси през 2014 г., анкетата показва наченки на оптимизъм – 33% очакват възстановяване на растежа над 1.5%, докато през 2012 г. оптимистично настроени са били едва 16 на сто от анкетираните. Категорично се обръща и тенденцията сред отговорилите „очаквам задълбочаване на кризата“ – през миналата година далите такъв отговор са били два пъти повече (51%) спрямо 2013 година (25%). Всеки трети бизнесмен (29%) декларира подобряване на икономическото състояние на своята фирма. 36% са успели да запазят показателите от предходната година, а 32% отчитат спад на фирмените си показатели.

Най-негативно икономическата криза се е отразила върху продажбите и оборотите (50% от фирмите, участвали в анкетата, отчитат спад), следвани от обемите на производство (41%), работните места (36%), инвестициите (33%) и пазарното присъствие (31%).