Противоречиви данни за туристическия поток по морето

Докато държавата се хвали със силен сезон и очаква ръст на летовници, хотелиери се оплакват от отлив на резервации

На прага на лятото - напълно противоположни данни за потока от туристи по морските курорти. Докато държавата се хвали със силен сезон и очаква ръст на летовници, хотелиери се оплакват от отлив на резервации.

Въпреки оптимизма на ресорния зам.-министър за ръст на западния пазар, официалните данни, предоставени от министерството, показват скромно увеличение. Едва 1-2% повече от миналата година са записаните туристи от Германия, скандинавските държави и Бенелюкс. Двете морски летища в Бургас и Варна също отчитат повече планирани полети.

Според хотелиерите обаче спадът на някои пазари, като скандинавския, стига до 60%. Руснаците пък тревожно закъсняват в записванията. Там, където има ръст, той е основно на „ол инклузив" туристи, но те носят по-малко приходи и по-къс сезон. Такива са, например, румънците.

В Слънчев бряг от близо месец звучи немска реч. И тази година австрийски пенсионери са първите туристи в курорта. Напук на общата тенденция, хвалят базата и не пестят суперлативи към обслужването. „Познавах България само от списанията и от номерата на колите и съм приятно изненадана”, признава Бригите Мисливичек. „Това бяха осемте най-хубави дни в живота ми - прекрасна седмица, пълна с преживявания”, допълва друг турист Ерик Пфнайсъл.

Заради доброто отношение австрийците оставят по няколкостотин евро само за сувенири. „Ние не сме обслужващ персонал, живеем с нашите туристи. Ние се храним заедно с тях, ние се грижим за тяхното здраве”, коментира пред btv Начко Козарев, който е представител на туроператор.

Не държавата, а филмът на BBC за алкохолния туризъм ще доведе и повече британски младежи у нас, но за сметка на семейните туристи. „BBC ни направиха услуга, това е факт! Има повече туристи от миналата година и започваме една седмица по-рано”, категорична е Малина Стратиева. „Семействата не искат дори със собствените си младежи от Холандия да бъдат. Основният туроператор има от 40 до 60% спад”, обясни Михаил Попов, хотелиер от Слънчев бряг.