Бъди герой – купи си пилешко бутче

Фирмите злоупотребяват с рекламните си послания, манипулират клиентите с благотворителност

Съвременната маркетингова индустрия умело борави с емоциите на хората. Затова стана модерно напоследък рекламите да ни убеждават, че като си купим нещо, от което нямаме реална нужда, ще помогнем на човек в беда. И колкото и да е абсурдно, хората вярват, че като си купят охладено пиле, наистина подават ръка на изоставени деца, пише "Всеки ден".

 Само че храната е първична нужда и дори да нямаме благородни намерения, пак ще си купим бутчета. Не може да се каже същото за значително по-наглия търговски трик на един от мобилните оператори. Месеци наред от екраните ни заливаха с обещанието, че част от парите за всеки купен смартфон ще отидат за деца в неравностойно положение. Ставаше въпрос за телефони от по няколкостотин лева, а дарената сума беше цифром-словом 1 (един) лев!

 Толкова отдели за благотворителност всеки от нас, купувайки си скъп смартфон. Дали гордите собственици на модерните джаджи се чувстват герои, не зная. Със сигурност обаче никой от тях не се е сетил, вместо да си купува нов телефон, от който няма нужда, да внесе парите на някоя благотворителна организация. Или директно да ги даде в детско селище, на приемни родители или да купи продукти, които да раздаде по домовете за сираци.

 Бързам да уточня, че няма нищо лошо в това фирми да отделят пари от печалбата си за благотворителност. Дори е похвално, че го правят. Но не е редно да ни убеждават, че купувайки си пилешки крилца, ставаме герои и едва ли не със собствените си ръце построяваме дом за изоставените деца. Вярно е, че това е удобен начин да притъпим съвестта си и да изгоним мислите как, докато ние ядем на корем и цъкаме на чисто новия си смартфон, има хора, които гладуват и нямат покрив над главите си. Няма нищо лошо и в това да си купим нов телефон или месо за вкъщи. Но нека не се заблуждаваме, че давайки пари за пилешки бутчета, сме нахранили гладно дете. А процентът на дарената сума едва ли стига данъчното облекчение на фирмата, което се прави при благотворителни инициативи.

 Ако наистина искате да помогнете, прежалете няколко лева според възможностите си и директно ги дарете на нуждаещите се хора. Предварително проучете организациите, които събират средства за благотворителност, или направо отидете на място в някой дом за деца и попитайте с какво можете да сте полезни. А фирмите нека не спират да помагат. Но да го правят по-дискретно и да не се бият в гърдите, че като отделят по няколко стотинки на стотици и хиляди левове печалба, извършват кой знае какво геройство.