Екатерина Захариева: Строим “Хемус”, иначе зачеркваме Северна България

Абсурд е слагането на още един контакт в жилището да е нарушение на проекта, затова променяме ЗУТ

 Г-жо Захариева, може би 10 дни остават на служебния кабинет? Дали, докато сте на “Дондуков” 1, ще дойдат пари от Брюксел по спрените оперативни програми? Отпушването им беше голямата ви амбиция.

Амбиция не е точната дума. Това беше една от най-важните ни задачи освен изборите. Защото спрените две оперативни програми - “Околна среда” и 2 оси на “Регионално развитие”, се отразяват тежко върху бюджета.

Колко пари са общо платените, но невъзстановени от ЕК?

1,413 млрд. лева. Това са платени, но не възстановени от Брюксел суми. Заварихме спряно всякакво плащане по “Околна среда” от март. А тази и следващата година са най-важните - трябва да се строи бързо и да се разплаща, за да не се загубят средства. По “Околна среда” се говореше, че ще бъдат загубени само до края на тази година 500 млн. лв. Затова беше важно да възстановим плащанията от бюджета и го направихме. Само по екопрограмата са разплатени 380 млн. лв. Топприоритет бе да докажем на ЕС, че сме подобрили системите за верификация, за контрол. И това стана. Направиха се всички одити, очаквам до 2 седмици докладите да са одобрени.

Възможно е, докато сте вицепремиер, плащанията да тръгнат, така ли?

Това не е толкова важно, надявам се до началото на ноември да дойде позитивният доклад, за да можем да изпратим сертификати и те да започнат да плащат. По “Околна среда” става дума за едни разкопани улици и е трудно да обясниш на хората, ако една година газят кал, как водният цикъл ще пречисти водата.

А през новия програмен период, който е от 2014 до 2020 г., по ОП “Транспорт” кои големи проекти са приоритет, как стои въпросът с лобито на магистралите, с лобито на железницата?

Няма лобита.

Как няма, ето на власт вероятно ще дойдат привържениците на магистралите.

По тази логика и аз би трябвало да съм от лобито на магистралите, защото автомобилите и влаковете се движат по магистрали – едните са пътни, другите са железопътни. И двете са важни. В идващия програмен период до 2020 г. за последен път се дават пари за магистрали. Има и друга програма - “Свързана Европа”, която е изцяло за жп транспорт. Така че общо парите за жп линиите са повече, отколкото за магистралите.

А магистрала “Хемус” ще се строи ли?

Не само служебното правителство, но и повечето политически сили смятат, че това е един от най-важните проекти, който има значение за икономиката на цяла Северна България. Сами виждате - там, където няма свързаност, там, където няма магистрали, бизнесът не отива. Когато идва един инвеститор, от какво се интересува – имаме ли магистрала, летище, жп транспорт, има ли достъп до пазари? Ние, ако не направим “Хемус”, зачеркваме цяла Северна България. Тя се свързва и с тунела под Шипка, с пътя Русе-Велико Търново. Това е важен път, за който трябва да се търсят средства.

Чудила съм се как държавата ни от края на XIX век и до днес не може да намери пари да пробие Стара планина при Шипка, за да свърже поне на едно място Северна и Южна България. Може ли да не се намерят едни 90 млн. евро? Знаете ли, това е идея от времето, когато Иван Вазов е бил депутат от Казанлък.

Чувала съм я тази история за Иван Вазов и за тунела под Шипка. Но не само там, на още няколко места трябва да се пробие планината. И на мен ми е болно, че го няма този тунел. От тази гледна точка има три приоритета. Единият е магистрала “Струма”, лот 3, той е безапелационен, знаете, че Брюксел я финансира при условие, че ще се построи цялият аутобан. Вторият е “Хемус”. Трудно е да убедим ЕК, но ние не се отказваме и преговорите се водят постоянно. Магистралата до Велико Търново категорично е включена в ОП “Транспорт”, а от Велико Търново до Шумен ще се изгражда с пари от държавата. И разбира се - тунелът под Шипка.

Какво друго е важно сред пътните проекти?

Пътят Видин-София е важен транспортен коридор и вместо да се дават пари за рехабилитацията му, по-добре е да вземем заем от ЕИБ и да го направим. Другият приоритет е “Южната дъга” на околовръстния път на София, тя е най-натоварената магистрала в България. И трябва да построим магистрала “Калотина”. Така бихме имали не лоша пътна система.

Какво в крайна сметка ще стане с лот 4 на автомагистрала “Струма”? Не знам колко министри по колко пъти го проверяваха, че закъснява. Ще се прекратява ли договора с фирмата строител “Актор”?

Лот 4 от най-лесния стана най-трудният. Срокът за завършването му, след 200 дни удължаване, беше на 15 октомври. Но пак се удължи автоматично заради валежите през лятото с още 52 дни, водят се форсмажорни обстоятелства. За да не тръгнем към едностранно прекратяване, ние предложихме анекс. Той предвижда до края на годината “Актор” да построи едно от платната, за да излезе тежкият трафик от камиони от малките населени места от Петрич до Сандански. А до март 2015 г. трябва да е готово и другото платно. Ако до петък не върнат анекса подписан, започваме процедура по прекратяване на договора.

Как оценявате състоянието на икономиката?

32,6% е спадът на инвестициите за първите 6 месеца и повече няма какво да говорим. Нестабилната среда и липсата на предвидимост водят до спад. Никой не иска да инвестира, всеки се притеснява. Затова е важно да имаме стабилна среда. А истината е, че капацитетът на държавата е много по-голям. Само усвояването на европейските пари трябва да доведе до ръст от 1,5-2% на година. Ако имаме стабилност, намалим административната тежест и административния рекет върху бизнеса, спокойно можем да имаме 4-5% ръст.

Готвите промени в Закона за устройство на територията (ЗУТ), в тях важното е, че разгърната застроена площ на жилищата ще се мери по вътрешните стени, а не по външните. Моля да разкажете повече за тези промени.

Оказва се, че сме една от малкото държави, които мерят разгърната застроена площ по външните контури. Когато е писан законът, мисленето за енергийна ефективност почти не е съществувало. Съвсем доскоро се смяташе, че този, който слага 10 см изолация, е луд да влага толкова пари. Но в бъдещите сгради след 2018 г., които трябва да са с близки до нулевото потребление на енергия, те са нищо. И при сериозна изолация как да се мери разгънатата площ по външни стени. Ще излезе, че купуваш 100 кв. м жилище, пък те са 70 примерно. Всички експерти се обединиха около тази промяна - да се мери по вътрешните стени.От една страна, това е стимулиране на енергийната ефективност и от друга, е бонус за хората - да знаят точно колко квадратни метра площ купуват.

Ще мине ли в парламента?

Силно се надявам да продължи работата в тази посока. Работим и по други изменения в ЗУТ, за да премахнем някои абсурди.

Кое е абсурдно? Дайте пример.

Купуваш си нов апартамент и, както обикновено, контактите не са ти достатъчни, защото инвеститорът е пестил. И ти искаш да си сложиш още, но излиза, че променяш проекта кардинално. Или в банята си преместваш нещо, или мивката в кухнята ти се струва, че не е на подходящо място. Тогава излиза,че променяш ВиК и електропроектите без разрешение. Няма нужда от това, трябва да се облекчат гражданите и това става с промяна в ЗУТ. 

Източник: 24chasa.bg



Снимка на Деня

Щрихи от Плевен