Високи сметки за ток и парно! Опаа, EVN има грешка

Дружеството връща пари на клиенти след проверки на омбудсмана

Услугите на EVN за парно и ток вгорчават живота на пловдивчани. Сигналите срещу електроразпределителното дружества са два пъти повече за последната година, научи Plovdivutre.bg.

До омбудсмана на града често пишат недоволни клиенти на EVN.

„Най-труден се оказва разводът с Топлофикация“, категоричен е общественият посредник на Пловдив Димитър Атанасов. EVN поставя прекалено специфични изисквания, за да успеете веднъж завинаги да се отървете от оковите на договора. За целта трябва да се проведе общо събрание на входа, като задължително присъстват 2/3 от живеещите там. На дружеството трябва да се предостави списък с трите имена на всички собственици и подпис срещу името.

Понякога пловдивчани не знаят за тази особеност и занасят списък с двете имена. Топлофикация връща документа, което къса нервите на домоуправителя, който отново трябва да обходи входа апартамен по апартамент.

 „Напразно губим време, енергия, пари“, оплаквали се хората пред обществения посредник.

Един от проблемите е, че се налага да плащат за услуга, която нито те, нито съседите им ползват. Голям проблем се оказват тръбите, които минават в стените. Пловдивчанин внесъл сигнал, че никой от горните етажи не ползва парно, нито той самият, а от EVN му искат такса за сградна инсталация.

В този случай омбудсманът не може да помогне. Когато има технически проблем и липса на услуга, която по договор клиентът трябва да получи, общественият посредник се намесва и „Топлофикация“ реагира на повредата.

30 семейства се оплакали, че в баните им е прекъснало топлоподаването. След проверка, инциирана от Атанасов, аварията била отстранена.

Общественият посредник често назначава проверки за надвишени сметки. „Случавало се е да връщат пари както за ток, така и за парно. При по-големи суми може да постигнем разсрочено плащане“, коментира той.

Сред закъсалите се оказва пловдивчанка със стари задължения за 9 хиляди лева. Атанасов уговаря сметката й да бъде платена на части.

 „Дълговете за ток, вода и парно могат да се търсят от дружеството само три години назад“, припомня Атанасов. Не всички пловдивчани, които имат неиздължени сметки в годините назад знаят, че от миналата година в сила е нов закон – прилагане на погасителна давност. Правилото действа от 18 май 2012 г. по заповед на националния омбудсман. Според него монополистът има право да търси неиздължени сметки до 3 години назад. Правилото важи независимо колко време не е плащано – неиздължените суми може да са отпреди 10 години. Естествено обаче има условност – това не касае вече започнали административни дела. Освен това гражданите трябва писмено да поискат опрощаване на старото задължение. Важно е да се знае, че давността не се отчита служебно от съда и длъжниците изрично трябва да се позоват на нея.

„Не спирайте да търсите правата си“, апелира Димитър Атанасов.