Р. Василев: Разпокъсаната работа спъва електронно правителство

Предстои изпробването на 50 нови електронни услуги към Столична община и 10 към държавната и общинските администрации

Над 100 млн. лв. са били инвестирани от 2008 г. за развитие на електронното правителство, но разпокъсаната работа и това, че не сме организирали в единна структура, е нещо, което най-много пречи на работата.  Това заяви Роман Василев, министър на развитието на електронното правителство по време на откриването на проект за повишаване на административния капацитет и електронните услуги в Агенция "Митници".

Василев наблегна  именно върху нуждата от повече координация на проектите за електронно правителство. Според него е нужно проектите, които са в услуга на малкия и среден бизнес да са разпространени в повече от една община, за да не е нужно всеки район да разработва собствен проект.

Министърът съобщи още, че скоро предстои изпробването на три проекта за 50 услуги, предоставени електронно от Столичната община, 10 нови електронни услуги на държавната администрация, както и за съвместни проекти между държавната и общинските администрации. Очаквайте подробности.

Припомняме, че по документи разработването  на стратегия и планове за въвеждането е-правителство в България започват още през 2002 г. По замисъл то трябва да осигури на гражданите и бизнеса лесен достъп до обществена информация, да премахне бюрокрацията и чакането по гишетата.

Според доклада на Програма Достъп до информация за 2012 г. гражданите и фирмите все още изпитват трудности с достъпа до информация за устройствени планове или обществени поръчки.

 

Проверка показва, че проблеми има и с достъпа до търговския регистър. Услугата би трябвало да позволява на бизнеса и гражданите да направят бърза и лесна проверка за актуалното състояние и собствениците на фирмите в България. За да получи достъп до тази информация в момента, обаче, човек трябва лично да отиде в Агенцията по вписвания, да подаде заявление, в което да попълни трите си имена, ЕГН и имейл адрес и да покаже личната си карта. Срещу това заявление получава код на имейла си, който трябва да активира в рамките на 24 часа. В противен случай трябва да премине през гореописаната процедура отново.
Друг проблем, които затруднява получаванетп на информация от електронните регистри са  масовите правописни грешки в имената на фирмите, които служителите вероятно са допуснали в бързането, докато са въвеждали данните в системата. Така колкото и пъти да изписвате дадено име, регистърът ще отчита,че такава фирма няма.

Преди няколко дни, пред вестник „Стандарт” служебният министър Роман Василев прогнозира, че електронното правителство в България ще започне да функционира до 3-4 години. Според министъра добре работещи в момента са електроннните услуги на НАП и НОИ. Днес министърът на развитието на електронното правителство отново открои важността на достъпа до държавни и общински услуги и информация по електронен път. Да се надяваме, че той ще стане по-лесен и качествен по-скоро.