За кого работят троловете?

Това, което се вади в момента в медиите и се коментира оживено за т.нар. “тролове”, е само една малка част от нормалните практики в онлайн маркетинга

Експертите по връзки с обществеността Оля Маркес, Нидал Алгафари, Красен Кралев и Иван Стамболов разкриха "за кого работят троловете" в сутрешния блок на БНТ "Животът и другите неща".

"Ние не сме публична компания и не коментираме предполагаеми потенциални, бивши или настоящи клиенти и партньори", каза PR експертът Оля Маркес в отговор на въпроса на водещия Асен Григоров вярно ли е, че нейната фирма "Лийдуей" е наемала хора, които да пишат, да формират или да реагират на политически събития и истински ли да документите, които се появиха в различни сайтове. Оля Маркес поясни, че договорите, които фирмата сключва с клиентите си, включват клаузи за конфиденциалност и тя лично не би си позволила да ги наруши.

Това, което се вади в момента в медиите и се коментира оживено за т.нар. "тролове", е само една малка част от нормалните практики в онлайн маркетинга, – каза експертът по комуникации Красен Кралев. – България далеч не е първата държава, която ползва тази техника, аз лично съм се запознавал от американски специалисти още 2007 година. Ползва се и от големи корпорации, от спортни клубове, ползва се от политически партии, от всякакъв тип публични личности.

Според него, "въпросът е тук че у нас започва да се налага едно негативно мнение едва ли не тези модератори, които се ползват – се внушава, че са само свързани с негативни публикации, слухове, лъжи. По принцип това са тип модератори, които срещу заплащане разпространяват определен тип информация в мрежата".

Според Иван Стамболов този "бизнес" у нас си поставя три цели, две от които не успява да изпълни и изпълнява третата.
Първата цел е да предизвика някаква промяна в изборните резултати в едни евентуални следващи избори … Втората цел, която може би си поставя това нещо, е че като се каже 10 пъти за един човек, че е кретен, свиня или простак – той да бъде приет като такъв. И това не се случва. Според мен се случва единствено третото нещо – с това се подменя автентичността на коментара под текстовете и се отблъскват хората, които биха желали наистина да си кажат мнението. … В резултат, аз от години не чета коментарите под статиите в електронните вестници – каза Иван Стамболов.

Според Нидал Алгафари много зависи от работата на "троловете".
Ако наемеш такава (добра) фирма и тя тръгне да ти комуникира, но това са вече хора, които трябва да бъдат обучени правилно, да знаят как да се намесват, да не отговарят на простотиите, които са вътре, тогава можеда имаш някакъв диалог, който да се случи, – смята Нидал Алгафари.