Инициатива призовава за „зелени релси“ в София

Технологията е проста, не излиза скъпо и представлява затревяването на нови или съществуващи релси

Бързонабираща инициатива в социалната мрежа Facebook призовава за изграждането на „зелени релси“ в София. Тя е стартирал вчера и среща подкрепата на повече от 2800 потребители. За какво става дума?

Под „зелени релси“ най-общо се разбира привеждане в по-добър вид и озеленяване на местата около релсовия път. По този повод администраторите коментират: Комбинацията на озеленяване и обществен транспорт не е нова идея, но пък гледката как трамвай се плъзга по тревен килим се е превърнала в еталон за развит европейски град. Тези зелени ивици не просто придават приветлив вид на градската среда, но и показват високото ниво на гражданска ангажираност на общинските управници“.

Като добри примери са посочени европейски градове като Барселона, Прага, Франкфурт, Сент Етиен и Страсбург. В Щутгарт например всички нови релси се правят именно по този начин.

В същото време София строи една от най-важните си трамвайни връзки – тази по бул. „България“, но в проекта не е заложено изграждането на „зелени релси“. Подобен проект може да се осъществи и по други трамвайни линии като номер 5, 20 и 22, обясняват администраторите. По-нататък се обяснява, че технологията е проста, не излиза скъпо и представлява затревяването на нови или съществуващи релси. В същото време ефектите са много –вредните газове намаляват, градът придобива много по-приветлив и свеж вид, а самата трамвайна линия изглежда много по-добре, отколкото застлана с бетон, асфалт или чакъл.

Като ползи от „зелените“ релси са посочени:

Ползите от „зелените релси:

  • - Те доказано намаляват температурата на почвата и въздуха над тях. Ефектът е най-осезаем в горещите летни дни, когато трябва да чакате трамвая на остъклената спирка, която действа като увеличително стъкло и прави преживяването непоносимо.
  • - Те гарантират по-добър локален климат, подобряват естетически обществените пространства, и действат като естествен дренаж при проливни дъждове.
  • - Намаляват „градския топлинен островен ефект“, който се получава от все по-голямата гъстота на населението в големите градове.
  • - Намаляват „шумовото замърсяване“ (София е на челно място в Европа по този показател)
  • - Значително по-ниски разноски по поддръжката в дългосрочен план.