За "язвата" държавна администрация или добро - или нищо!

Кой ще ни оправи чиновниците?

Покрай тежкия влаков инцидент, при който за съжаление загина човек, отново изскочи най-тежката язва на държавната администрация. А именно - непреодолимата дистанцираност от гражданите, на които всъщност трябва да служат. Сякаш те са в друг живот, а ние - извън този техен живот.

Пример 1. Гара Калояновец. Малка гара. Колко ли хорица слизат и се качват там. И на колко ли хора би притрябвала информация в колко часа пристига или тръгва влак там. Но все пак има. Само че, опитайте да намерите такава информация. Най-елементарното нещо, което прави всеки човек, когато търси телефон на гара, е да напише в Гугъл правилните думички "гара Калояновец телефони". И се намира един телефон - 041144 269. Този телефон обаче, се оказва според оператор, несъществуващ. ОК. тогава звъним на телефонни справки. След кратка пауза с приятна музика, друга любезна опертарока съобщава, че такъв телефон не е предоставен.
Тогава екипът ни от Starazagora.utre.bg попита в НКЖИ защо за гара Калояновец няма телефон за информация? И дори посочихме сайта, в който открихме гореспоменатия номер. Цитирам ви отговора:"Посоченият от catalog.bg, телефон е бил на гише „Билетни каси“, които са структура на „Холдинг БДЖ“. Свързването с гара Калояновец или която и да е друга железопътна гара в страна, както и получаването на информация от друго естество, се осъществява от пресцентъра на НКЖИ, чиито мобилни телефони и имейл адреси са публикувани на официалния сайт на Компанията – www.rail-infra.bg".

Аз ви оставям да поровите на посочения сайт. Ако откриете някакъв телефон, можете да ни пратите линк в коментари под статията.

Пример 2. В Стара Загора има институция, която от над 10 години не дава никаква информация на медиите, защото цитирам "Не е разрешено от централното ръководство". И знаете ли коя е тази институция? Местната Комисия за защита на потребителите. Е, как тогава ни защитава правата тази комисия, като не ни дава основното - правото на информация да знаем колко проверки са извършили, кои са най-честите нарушения и най-редовните нарушители, как да се защитим, какви са ни правата ако сме попаднали на нелоялни търговци. Тук още по-голяма загадка е как така, след като на централно ниво не им разрешават да общуват с медии, съответно с обществото, шефът на същата комисия в Бургас няма проблеми да си вдигне телефона и да отговаря на всякакви въпроси, и при това без предварителна подготовка.

Можете да си отговорите сами.

Няма да коментирам до болка познатите ви и на вас сърдити женички, които дори ви и смъмрят, че не знаете каква точно документация да съберете, за да ви свършат услугата, за която са назначени и за която плащате такси.

А като казах такси, пример 3. В Агенция "Кадастър" Стара Загора доскоро таксите се плащаха на място в каси на КТБ. Но КТБ сега не работи. И само на място разбираш, че въпросните такси се плащат с кредитни или дебитни карти.

Ами ако си възрастна жена от околно село на 70 години и нямаш такава карта? А Кадастъра в Стара Загора не е на центъра. За промяната разбираш само като стигнеш до тях.

Знам, че в държавната администрация работят много и съвестни хора и, че голяма част от хаоса там не е по тяхна вина. Хубаво е, че вече има и много отговорни служители, които те посрещат с усмивка и не ти се сърдят, че не знаеш какви са процедурите, в крайна сметка не си длъжен, това е тяхна работа.Но съм също така наясно и, че всички там получават заплати, за да ни обслужват качествено, бързо, адекватно и без излишен стрес.

И също така вече съм наясно, че пак ние, обществото трябва да свършим работата на държавата. Да изискваме да ни свършат работа до откат. Без компромиси. Докато се промени мисленето.