Лиляна Павлова: Предприемаме всички мерки да обезпечим зимното поддържане на пътищата

На 17-ти ноември пътните участъци трябва да са готови за зимата

Предприемаме всички мерки за обезпечаване на зимното поддържане на пътищата, въпреки критичната ситуация, пред която е изправена страната. Мобилизирали сме всички отговорни институции и сме създали необходимата координация между Агенция „Пътна инфраструктура“, МВР, „Пътна полиция“, Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението", Държавната автомобилна инспекция. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова на пресконференция днес за готовността за зимно поддържане на републиканската пътна мрежа.
Екипът на МРРБ вече има създадена организация за поддържане на пътищата през зимата, стана ясно на днешната пресконференция и на 17-ти ноември пътните участъци трябва да са готови за зимата. 

„На 17-ти ноември ще обявим пълна готовност за зимното почистване и считано от тази дата всички снегопочистващи фирми ще са задължени да прилагат правилата за почистване на пътищата по време на зимна обстановка“, увери Павлова. На 18 ноември ще бъде направена проверка на фирмите, дали отговарят на изискванията и разполагат ли с необходимата техника и материали за зимно почистване“, заяви още министърът.
Като цяло обаче пътищата в страната не са подготвени за зимата – това е реалната картина на ситуацията, очерта министър Павлова. Основните причини: изтекли четири годишни договори на снегопочистващите фирми с Агенция „Пътна инфраструктура“, както и липсата на бюджет за зимно поддържане на пътищата.

„Новите четири годишни договори от 2014 до 2018 година са въведени твърде късно“, обясни Лиляна Павлова и допълни, че някои от договорите,  подписани в периода 2010 до 2014-та година изтичат в понеделник, други в края на месеца, а трети през декември. „Това е голям проблем и положението е критично, защото фирмите не са готови да работят през зимата. Ситуацията е много проблемна и много критична“, подчерта Павлова. За да бъде преодоляна ситуацията и да не бъдат  потърпевши гражданите, ще се подготвят нови временни споразумения между АПИ и снегопочистващите фирми, за да стартира работата по обезпечаване на поддръжката на пътищата при зимни условия и да се посрещне зимната обстановка с необходимата организация за поддържане на пътната мрежа.
Липсата на бюджет за зимно поддържане е заради изхарчените още през лятото пари за зимно почистване, показва проверка на ведомството.

Средствата е трябвало да се изразходват за изрязване на храсти, но и това не е направено. „Затова сега пътищата не са подготвени, особено проходите в страната", коментира министърът и допълни, че за така нареченото рязане на храсти са изхарчени 10 милиона лева. „Ако тези пари бяха инвестирани в проходите и магистралите, щяхме да сме подготвени за зимата“, беше категоричен регионалният министър.
Най-критично е състоянието на магистралите "Люлин" и "Струма", където от необходимите 5 хил.тона сол, има едва 20 тона, сочат изчисленията на АПИ и още - при необходимост да има 70 тона химикали за обработване, има нула, а от нужните 66 машини за почистване, има само четири.

Областите, в които пътищата са най - неподготвени за зимата са Перник, София, Плевен и Стара Загора, съобщи Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров. „В тези области снегопочистващите фирми са най-слабо подготвени. В област Смолян фирмата има готовност за работа, но договорът й изтича след месец“, показват данните на пътната агенция. „Затова текат преговори с фирми и област Смолян няма да остане без сногопочистване“, увери Лазаров. Той обясни, че причините за тази ситуация на места е свързана с финансови проблеми, а в други с административни.“
По думите му областите Видин, Монтана, Враца, Велико Търново, Търговище, Силистра, Разград, Кърджали и Благоевград са областите с най-добра подготовка на пътните участъци за зимния сезон. „Там нямаме притеснения и всичко е подготвено за предстоящата зима”, допълни той.

По време на пресконференцията бяха представени основните стандарти и изискванията за почистване на пътните настилки при зимни условия, както и европейските практики в тази област.