Спорните идеи за новата визия на София ще отпаднат

Кръговото на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" и ул. "Гурко", както и съдбата на площад „Славейков” събраха най-много негативи

След серия от обществени обсъждания на новата визия на центъра на София най-спорните моменти в проектите вероятно ще отпаднат. Това стана ясно след последната дискусия, която събра над 150 души, пише "Сега".

Предстои другия вторник да има експертен съвет, на който да се изготвят препоръки към проектантите и да се реши окончателно какво ще остане и какво ще се промени. След това общината ще кандидатства за финансиране от новата ОП "Региони в растеж".

Най-вероятно ще отпадне идеята за кръгово движение на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" и ул. "Гурко" до националния стадион. "Няма логика да има кръгово на кръстовище, където движението във всички посоки не е равностойно и затова то ще остане в този вариант", коментира главният архитект Петър Диков.

Граждани и архитекти критикуваха и идеята този натоварен трафик да се съчетае с поредица от нови площади. "Защо се търси насищане на хора на едно от най-мръсните места в София", питаха присъстващи на обсъждането. Затова ще се обсъжда и дали да отпаднат и площадите.

Най-вероятно проектантите ще трябва да се откажат от намерението за премахване на фонтана на "Славейков", където преди 10 г. ток уби млад мъж. Причината е, че според Диков фонтанът има традиция и е бил възстановен във вида, в който е бил през 1910 г. Пейката с баща и син Славейкови също няма да се мести, както се предвижда в проекта.

В тази зона ще има преосмисляне и на предвидените навеси, които трябва да покриват зеленчуковия и книжния пазар. Те ще станат временни, а през останалото време идеята е да се ползват за кафенета. "В този вид приличат на гаров перон и ще препоръчаме на проектантите да намерят друг дизайн", разясни Диков. Доста е вероятно да се промени и идеята релсите на трамваите да се приближат до ширината на един коловоз и мотрисите да се изчакват, за да се разшири пешеходното пространство.

Според част от присъстващите архитекти и граждани това е неприложимо, защото става въпрос за разстояние от 300 м, а в Амстердам, откъдето е взета идеята, най-дългият участък бил 75 м. Отделно от това 1/3 от трамваите, които минават оттам, се засичат и ще стане невъзможно придвижването. Едва ли ще има и златни инкрустирани павета пред храм-паметника "Св. Ал. Невски". "Не е в психологията и традицията на българина подобна идея, а и може да се стигне до бой със златни павета", пошегува се Диков.