​Бивши служители: “Фейсбук” цензурира новините

Социалната мрежа криела едни, които не й харесвали, други бутала напред

“Фейсбук” често пречи на разпространението на постове по определени теми от новинарския поток в профилите на хората. Това твърдят бивши служители на компанията пред онлайн изданието “Гизмондо”. Те казват, че са били част от екипа новинарски куратори и задачата им е била да определят какво да се вижда в новинарския поток.

Те редовно трябвало да пречат на разпространението на новини за Мит Ромни, Ранд Пол, дискусии по консервативни теми и др. Правилото важало дори и за публикации, които са имали т. нар. ограничена популярност. Те са се разпространявали между потребителите доброволно и в голям обем и не са платени. Така новинарският поток на фейсбук се превърнал в своеобразна медия, която сама определя какво да публикува и какво не, като освен това има вътрешни правила за подходящото съдържание. От компанията винаги са твърдели, че нюзфийдът им автоматично подбира подходящото за всеки потребител съдържание на базата на неговите интереси и активност.

“В зависимост от това кой е на смяна, различни неща биват спирани от разпространение или пък разпространявани още повече”, коментира бивш служител, пожелал анонимност. “Когато аз застъпвах смяната, виждах новини за Мит Ромни или Глен Бек например или други консервативни теми, които колегата е сложил в черния списък, защото не ги е приел като новина или пък е с други възгледи”, допълва той.

Бивш новинарски куратор също твърди, че подборът на темите е субективен и няма общо с тяхната популярност сред потребителите. Дори е трябвало да се подбират източници на новини, които не са толкова консервативни.

Други бивши куратори пък казват, че не знаят подобни действия да са правени съзнателно от служителите. Те обаче потвърждават, че са получавали друг тип инструкции. Например ако потребителите не обръщат особено внимание на новина, която ръководството на компанията смята за важна, тя въпреки това трябва да бъде сложена в списъка с най-популярни и да се появи в профилите на потребителите. Имало е случаи, когато тези подсилени по втория начин теми след това действително са се превръщали в най-четените в социалната мрежа. Имало е и разрешение водещите новини на големи медии директно да бъдат слагани в най-четените дори и това да не е така. Служителите дават за пример атаките срещу вестника “Шарли ебдо” и изчезването на малайзийския боинг като два случая, когато новини са били “инжектирани” на челните позиции, преди самите потребители да им обърнат внимание.

Говорител на “Фейсбук” категорично отхвърли твърденията на репортажа.

“Ние сме платформа за всички хора и всички гледни точки. Има строги правила за екипа, който преглежда материалите, за да се гарантира постоянство и неутралност. Правилата не разрешават потискане на различни политически възгледи, нито позволяват приоритизиране на една гледна точка спрямо друга или една медия спрямо друга”, казва той.

Впоследствие и вицепрезидентът на “Фейсбук” Том Стоки обяви, че компанията е провела вътрешно разследване. “Не открихме никакви доказателства, че някой е манипулирал популярните публикации”, коментира Стоки.

Репортажът предизвика толкова сериозен отзвук, че се наложи лично шефът на “Фейсбук” Марк Зукърбърг да обещае пълно разследване. Той обяви, че ще се заеме лично с казуса и ще инициира директен и отворен дебат. “Приемаме написаното много сериозно и провеждаме пълно разследване, което да гарантира, че екипите спазват обективността на продукта. Досега не сме открили доказателства, че репортажът е верен. Ако открием каквото и да е, което противоречи на принципите ни, имате моето обещание, че ще предприемем всичко необходимо, за да го решим”, написа във фейсбук профила си Зукърбърг.

Той допълни, че ще покани водещи консерватори, както и хора с различни политически възгледи на разговори. “Искам да проведем директен дебат за това какво означава фейсбук и как да сме сигурни, че нашата платформа ще остане възможно най-отворена”, посочи лидерът на социалната мрежа.

“Причината, поради която това е толкова важно за мен, е, че достига до ядрото на всичко, което е фейсбук, и всичко, което искам да бъде. Всеки инструмент, който създаваме, е направен така, че да дава глас на повече хора и да събере глобалното ни общество. Докато аз ръководя тази компания, това винаги ще е нашата мисия”, категоричен е Зукърбърг.