47 трафопоста "цъкат" под спалните ни

В Пловдив съоръженията са на повече от 40 години

Всички трафопостове в жилищни и административни сгради се намират в Центъра на Пловдив. Общата бройка на съоръжениятa е 95. Проверка на Plovdivutre.bg показа, че в районното кметство на “Централен” никой не знае колко от тях са в жилищни сгради, в административни и обществени. Представа нямат дали въобще е правена профилактика на съоръженията, как се поддържат и колко често. „До сега не сме класифицирали или изисквали такава информация от Енергото“, каза преди дни зам.-кметът на района инж. Тошо Пашов. Той уточни, че ще поиска официален списък от електроразпределителното дружество с адресите на трафопостовете и провежданите проверки.

Броят на тези съоръжения в жилищни блокове е 47 в Пловдив, уточни шефът на отдел „Комуникации“ към EVN Петър Костадинов. Той обясни, че трафопостовете в жилища са строени през 60-те и 70-те години. Нямало възможност да бъдат изведени извън блоковете поради липса на място и техническа възможност, но били безопасни.

„Знам колко са безопасни и как хората се оплакват, че бучат, защото се намират под краката им“, коментира пловивчанин. Неговият блок се намира точно срещу трафопоста в старата кооперация на бул. „Руски“ 117, който през октомври се запали. „Видях пушека и викнах пожарната. От EVN въобще не правят никаква профилактика. По чудо нямаше пострадали“, продължава мъжът.

Вграденото съоръжение пламнало миналия октомври. Живеещите над него чули силен гръм, после токът изгаснал. Поражения по сградата няма, но хората смятат, че вградените трафопостове в жилищни сгради са като цъкащи бомби. Често им създават неразположения, усеща се миризма, бръждене.

През същия месец се случи и ужасяващият инцидент в Бургас, когато трафопост се взриви в мазе на кооперация. Няколко апартамента на жилищната сграда, под която се намира съоръжението с високо напрежение, бяха разбити. Имаше и обърнати коли с изпочупени прозорци, разказаха тогава колегите от Burgasutre.bg. Повечето магазини, намиращи се на партера, също били разрушени. Целият първи етаж на кооперацията влязъл в мазето, където се намира гръмналия трансформатор. Хората успели да излязат навреме навън, след като усетили тежка задушлива миризма.

Основната теория на разследващите за дефектите по съоръжението в Бургас е неправилната му експлоатация. В злополучния трансформатор имало 20 литра масло вместо 300. Останалата течност е изтекла. От EVN започнаха да изплащат обезщетения на собствениците на разрушените апартаменти чак два месеца след инцидента. Средствата се превеждали на части.