Реклама на ваксина плаши с рак! Родители пуснаха гневен сигнал

Без реклама на ваксини и лекарства по медиите, настояват майки и татковци

Родители предприеха атака срещу рекламите на ваксини в печатни и телевизионни медии. Те сезират Министерство на здравеопазването, Агенцията по лекарствата, омбудсмана, СЕМ, електронни и печатни медии и граждани. Според тях рекламите плашат, заблуждават и често не отговарят на истината за възможни болести.

“Неприятно ни изненада фактът, че е подновено излъчването на тв реклама на „Ротарикс”, в разрез с влязло в сила преди две години решение за нарушения в нея, без да са осъществени никакви сериозни промени, както е предписано в решението. Продължава и рекламата на „Церварикс” чрез рекламни пана, брошури, върху здравни карти и по други начини, с некоригирани нарушения, въпреки решението на ЕК на НСС от тази година. Излъчва се и телевизионна реклама на ваксината „Синфлорикс”, съдържаща също заблуждаващи и манипулативни внушения”, пишат десетки българи.

Те припомнят, че рекламата на "Ротарикс" е била свалена от екран през 2011 г заради нарушения. Тогава в съдържанието й са открити нарушения на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България. Според родители излъчваният клип сега е със смислово непроменено съдържание.

“В предишната реклама се споменава, че „95% от децата под 5 години се заразяват с ротавирус”. В новата реклама се твърди, че „голяма част от децата под 5 години се заразяват с ротавирус”. Това не променя особено смисъла на текста. И не измества акцента на рекламата за внушаване на страх от болестта, за да се принудят зрителите да купуват рекламирания продукт.

Насаждането на тревога и паника, че детето може да бъде отделено от родителите и прието в болница цели въздействие на съзнателно и подсъзнателно ниво, а фалшивото чувство на сигурност се гарантира единствено от поставянето на ваксината Ротарикс - недопустимо! Тук прозира умисъл и злоупотреба, именно това е станало обект на жалбата подадена през 2011 г., и некоригиранo в рекламата след излязлото решение на НСС:

„Процесната търговска комуникация нарушава посочения текст от Етичния кодекс, тъй като без основание се възползва от инстинктивното чувство на страх или от нещастие, което родителите изпитват за здравето на своите деца….”

Само лекар-специалист има право да прецени и препоръча ваксина на родителите, но те са тези, които ще решат дали ще се възползват.

„Имунизацията срещу ротавирусите е включена от Министерство на здравеопазването, но в списъка на препоръчителните имунизации. Аргументите на рекламодателя, които се основават на безкористна загриженост за здравето и живота на децата, са неоснователни, тъй като не става дума за разяснителна или дарителска кампания, а за търговска реклама на лекарствен продукт."

Гневните родители се обръщат и към лекарите: "Не позволявайте рекламите на лекарствени средства да изземат функциите Ви и да насаждат мнението, че знанията и опита Ви не означават нищо и не сте способни да комуникирате с родителите, че това което казва рекламата (явно и като скрит подтекст) е по-меродавно от прегледа и адекватното лечение!...

Друг важен момент, който се пропуска в рекламата е, че има някои противопоказания за ваксинация, описани в листовката на продукта, които само лекар може да определи, независимо от въздействието на рекламата, че ваксината е предназначена за всички.

Наблюдаваме гореизброените нарушения, умишленото предизвикване на ужас от болести, риск за здравето на детето, ако не е ваксинирано, внушавана измамна сигурност, ако е ваксинирано и в продължаващото рекламиране на „Церварикс” под различни форми, предимно чрез рекламни пана и брошури във всички здравни, учебни заведения, търговски центрове и на всевъзможни места, включително и върху ученическата здравна карта, което е грубо натрапване и манипулиране на родителското мнение, а по-лошото е, че децата също имат достъп до тези документи и се въздейства негативно върху психиката им като им се внушава, че ще умрат от рак на маточната шийка, ако не се ваксинират с „Церварикс”.

Подобни нарушения има и в телевизионната реклама на „Синфлорикс”. Твърдението, че „неваксинираният Петьо отново има отит” е манипулативно и подвежда хората, че само неваксинираните боледуват и че те задължително ще се разболеят многократно от отит. Същевременно фирмата производител обяснява в кратката характеристика на продукта, че отитът на средното ухо се причинява от много микроорганизми, различни от серотиповете във ваксината – доказателство, че и ваксинираните боледуват от отит. В рекламата на ваксината се твърди и че „защитава от отит“, което не е съвсем вярно, защото в кратката характеристика на продукта (КХП) пише:

Рекламите на ваксини като лекарствен продукт са специфична материя, за която са нужни медицински познания и в този смисъл се злоупотребява със зрителя, като се използва незнанието му, манипулирайки и умишлено внушавайки тревога и паника за децата му чрез рекламиране. Затова считаме, че не трябва да има реклами на ваксини под никаква форма, както това е валидно и за всички останали лекарствени продукти, които се използват само по лекарско предписание и преценка! Или ако се допуска такова рекламиране, то да е стриктно контролирано от съответните институции”

В края на сигнала са поместени десетки имена на подписали се родители.