Режат парите на частните училища при слаби оценки

За държавно финансиране на частните училища и детски градини се говори от много години, но така и не се прие със закон

Частните училища, които показват слаби оценки при проверките на образователните експерти, няма да получават държавна субсидия.

Става дума за школа, в които са открити нарушения или показват ниски образователни резултати, пише "Монитор". Това уточни шефката на просветната комисия в парламента Милена Дамянова по време на последното заседание, когато депутатите приеха на първо четене закона за предучилищно и училищно образование.

Ако законът бъде приет и в пленарна зала в сегашния му вид, държавата ще започне да изплаща субсидия и на частните училища. Тя ще е в размер на единния разходен стандарт за ученик, който е около 1300-1400 лв. Таксите в частните школа ще бъдат намалени с тази сума. Освен това частните ученици също ще имат право да получават стипендии от държавния бюджет. Тези пари обаче няма да се раздават безусловно.

Ако частното училище показва слаби резултати при проверките на образователните инспектори, субсидията ще бъде отнета. Училището ще започне да получава отново държавни пари, когато отстрани нарушенията.

Проектозаконът предвижда още такива проверки да се правят на всеки 5 години. Те ще се наричат инспектиране, което представлява изготвяне на цялостна независима експертна оценка на качеството на предоставяното от детската градина или училището обучение. За инспектиране в школата се заговори още преди 3 години. Идеята е инспектори да влизат в училищата и да оценяват по скалата от 1 до 5 цялостната дейност на училището, която включва както преподаването, така и материалната база, училищната среда и изобщо психоклимата, в който са децата. Освен да установяват пропуски, инспекторите ще дават и препоръки как училището да подобри цялостната си работа.

Оценката ще има значение и за бюджета на държавните училища. Ако показват добри резултати, те ще получават допълнително средства за качество. В инспектирането ще участват не само експерти, но и родители, ученици и учители. Родителите и учениците ще попълват анкети, с които ще дават мнение за цялостния училищен живот. Преподавателите пък ще имат възможността да си направят и самооценка.