5 лъжи за „Енергийно обновяване на българските домове”

Политика

19-03-2014, 09:43

Автор:

Христина Рибарска

Всичко от Автора

Още по Темата:

Управляващите прилагат към медиите техниките на Путин

Борисов: Като се върне ГЕРБ на власт, днешните управляващи отиват в прокуратурата!

Управляващите режат 2 от въпросите в референдума?

Кадиев осъди остро поредните рокади на Орешарски

Орешарски, изхвърли неграмотните си служители!

Орешарски застана на бостана!

Освиркаха премиера Орешарски на Шипка

„Орешарски“ - „Земеделие“ и опита на управляващите да заблудят българските граждани

ЕРП-тата на съд, министърът и той!

Бивш министър: ДКЕВР забърка процедурна каша с ЕРП-тата

Реформаторският блок: След 25 май Станишев и Орешарски ще си търсят работа в чужбина

ГЕРБ ще предложи мерки за излизане на българската енергетика от ликвидния колапс

ГЕРБ искат оставката на Светлозар Лазаров заради Лясковец

Бойко Борисов: "Експертът" Орешарски води България към фалит

Борисов: Есента БСП и ДПС сами ще предизвикат предсрочни избори (обновен)

Борисов: БСП и ДПС убиха Северна България, отказвайки да строят магистрала Хемус

Павлова: Отмяната на публично-частното партньорство е скандална!

Цената на тока се определя с политическа поръчка от страна на управляващите

Борисов: В лицето на Юнкер България има изключителен приятел

Антонио Лопез: За пореден път ЕНП ще спечели в България чрез ГЕРБ

Алфонсо Алонсо: ГЕРБ е основен партньор на ЕНП

Евродепутати от ЕНП: Правителството е глухо, но Европа не!

Калфин е разочарован от срещата на властта с медиите

Бизнес проектите се уреждат в ловните дружини, а не в кабинетите на властта

Другарите се трудят отново в Боровец!

Великденските добавки - предизборно пазаруване!

Л. Павлова: Много спекулации се правят и много опити да се „политизира“ въпроса

5 лъжи за „Енергийно обновяване на българските домове” или както е познат - проект за „саниране на жилищните сгради“ с европейско финансиране по програмата за регионално развитие.
Това написа в профила си във Фейсбук бившият министър на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

По думите й енергийната ефективност на сградите, сметките за ток и парно, цените на доставчиците са важна и актуална тема в последните месеци и години.

Много спекулации се правят и много опити да се „политизира“ въпроса и да се намери дежурния виновен „бившите управляващи“ и да се търсят оправдания, използвайки невярна, некоректна или просто манипулативна информация, посочва тя.

Текстът от статуса на Павлова:
Малко факти:
Проектът за обновяване на многофамилни жилищни сгради по схема BG161PO001/1.2-01/2011 „Подкрепа за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради” по Оперативна програма „Регионално развитие” 2007-2013” е на стойност 50 млн. лева.

Проектът беше одобрен за финансиране с европейски средства по ОПРР на 09.04.2012 г. През май и юни се осъществи разяснителна кампания във всичките 36 града (Благоевград, Бургас, Варна, Велико Търново, Велинград, Видин, Враца, Габрово, Гоце Делчев, Добрич, Дупница, Казанлък, Карлово, Кърджали, Кюстендил, Ловеч, Лом, Монтана, Пазарджик, Панагюрище, Перник, Петрич, Плевен, Пловдив, Разград, Русе, Свищов, Силистра, Сливен, Смолян, София, Стара Загора, Търговище, Хасково, Шумен, Ямбол).

Официално проектът и възможността да се кандидатства за финансиране и подаването на заявления за интерес от страна на собствениците стартира на 2 юли 2012 г.

5-те ЛЪЖИ:
ЛЪЖА № 1 – три години забавяне от предишното правителство – сега сме март 2014 г. – очевидно още няма и 2 години забавяне, а последните 10 месеца го „ускорява“ именно набеждаващият.

Към 13 март 2013 г. бяха подадени 169 заявления за интерес и подкрепа по проекта от 30 града на страната. Бяха одобрени 97, а 14 бяха отхвърлени, тъй като не отговаряха на критериите за допустимост на сградите, 2 бяха върнати за коригирани.

ЛЪЖА № 2 – няма нито един проект одобрен от предишното правителство – очевидно са „само“ 97.
Към момента подадените заявления вече общо са над 420, от които одобрени са повече от половината.
Сега са много повече, предвид, че междувременно беше приета една значителна промяна в условията на финансиране, като беше одобрено увеличението на безвъзмездна финансова помощ от 50% на 75% през м. април 2013 г. Едно условие, което изключително много повиши интереса на собствениците към участие в проекта.

Беше направена и още една промяна в условията на проекта, която също даде тласък на проекта - с ПМС № 103 от 07.05.2013 г. за предоставяне на допълнителна финансова помощ за осигуряване участието на собственици на самостоятелни жилищни обекти в многофамилни жилищни сгради, одобрени по проекта „Енергийно обновяване на българските домове“ бе одобрен механизъм за подпомагане на собственици, които нямат финансова възможност да се включат в проекта чрез средства от бюджета на МРРБ.

ЛЪЖА № 3 – благодарение на сегашното правителство програмата започна да се реализира – видно е, че всички подобрения и усъвършенствания са от времето преди мандата на това правителство.

Липса на избрани изпълнители за изготвяне на работни проекти на одобрените сгради и за извършване на СМР
Към момента все още няма обявени процедури за избор на изпълнители за изготвяне на работни проекти и за извършване на СМР на вече одобрените сгради, това силно застрашава цялостното изпълнение на проекта. Същевременно сградите, които са в по-напреднал етап на изпълнение на дейности (изготвено техническо обследване, енергийно обследване или изготвен работен проект) трябва да изчакват останалите сгради. Този факт създава напрежение сред собствениците, които са бързали да подадат заявление за финансова помощ и да се съберат своя дял, за да се стартира процесът по обновяване по техните сгради.
Има достатъчно изготвени индикативни бюджети на одобрени по проекта сгради, по които могат да се направят разчети, както и сключени споразумения за финансова помощ, за да се подготви документация за възлагане на обществени поръчки за проектиране и строителство.

ЛЪЖА № 4 – ускорено е изпълнението на проекта и ремонтът на сградите – до момента няма обявени процедури за избор на изпълнители за изготвяне на работни проекти и за извършване на СМР на вече одобрените сгради – след 9 месеца „ускорение“ няма готови дори тръжни документи (освен за тези сгради, които бяха първи и за които има пилотно избрани изпълнители).

Поради факта, че към момента ще започне строителството само на първите две сгради, за да бъдат постигнати заложените по проекта индикатори и да бъдат обновени 180 – 200 сгради е необходимо да бъде извършвано активно строителство едновременно на множество сгради през 2014 г. и най-късно до м. септември 2015 г.

Резултатите от подадени до момента заявления за интерес и подкрепа показват, че ще има достатъчно готови за обновяване сгради така, че да се постигнат целите на проекта. Това води до прехвърляне на риска изцяло върху администрацията при невъзможност да се справи в срок с извършването на всички дейности по обновяването.

ЛЪЖА № 5 – правителството подкрепя малкия бизнес – именно с идеята да НЕ се избират строители за всяка сграда поотделно, а обединяването им в един търг ще даде възможност само няколко големи (вероятно „подходящи“ за управляващите) фирми да ремонтират всички сгради.

Една от целите на проекта бе да се даде възможност на малкия и средния бизнес да участва в обновяването – при разработването на работните проекти и извършването на СМР по сградите. А с идеята, която се лансира сега за избор на изпълнители за всеки район за планиране и гр. София чрез рамкови споразумения отново ще се даде шанс само на големите фирми. В допълнение, следва да се има предвид, че рамковите споразумения имат своята негативна страна в европейското финансиране, водят до допълнително забавяне и да не забравяме, че крият риск от сериозни финансови корекции впоследствие. А такива санкции биха останали за сметка на собствениците на жилища.

Същевременно сключването на рамкови споразумения и изборът по няколко фирми за всеки район за планиране няма да доведе до спестяване на време, тъй като за всяка сграда ще се налага да се прави „мини“ процедура, която от своя страна също изисква време.

Също така собствениците ще бъдат лишени от възможността да бъдат част от избора на изпълнител за проектиране и извършване на СМР за сградата си, както и да наблюдават този процес. Независимо какъв подход ще се избере, следва собствениците да бъдат активна част в процеса, тъй като те също участват със средства и става въпрос за техните сгради.

РИСКОВЕ:
Неизпълнението на сегашния проект може да доведе до загуба на средства както през настоящия програмен период, така да застраши възможността от получаване на близо 200 млн. лв. безвъзмездно европейско финансиране за обновяване на жилищни сгради за периода 2014-2020.

Към настоящия момент, въпреки, че новият програмен период вече започна, преговорите по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 са в ход от повече от 1 година, липсва ясна визия на министерството/правителството за управление на процеса и осигуряване на европейско финансиране за обновяване на жилищните сгради в новия програмен период 2014 – 2020.

Обновяването на сградите в по-напреднал етап през пролетта-лятото на 2014 г. е застрашено, поради липсата на процедури за възлагане на обществените поръчки за проектиране и строителство.

Налице е „безвремие” в периодите между одобряване на енергийното обследване и възлагането на проектирането. Повече от половин година одобрени сгради чакат тази стъпка, а собствениците отдавна са внесли 15 на сто от подписания от тях проектобюджет. В сегашната ситуация, при все още необявени обществени поръчки за проектиране и СМР, те трябва да се въоръжат с търпение за следващите поне 6 месеца, докато приключат процедурите по избор на изпълнители. И това при условие, че процедурите стартират преди влизането в сила на новите промени в ЗОП.

Това от своя страна поставя под съмнение възможността да бъдат реализирани всички дейности по СМР за оставащия период до края на строителния сезон през тази година. А от това неблагоприятните последици ще понесат собствениците на сградите, които с основание ще повдигнат темата за компенсиране на направената от тях вноска до този момент.

Възможни решения:
1. Незабавно провеждане на процедура за избор на изпълнители за проектиране и извършване на СМР за сградите

2. Ускоряване одобрението на сградите, за които има интерес от собствениците да се включат в проекта

3. Определяне на ясна визия и приемане на решение относно процедурите, управлението и осигуряването на европейско финансиране за обновяване на жилищните сгради в новия програмен период 2014 – 2020

Имам готовност да предоставя повече детайлна информация, за възможните решения, важното е някой да има желание и интерес нещата да се случат по един разумен начин.